Khamis, 8 Disember 2016

Petua Tumit Pecah

Petua Tumit Pecah |Masalah tumit pecah sering berlaku kepada wanita tanpa mengira usia. Baik gadis mahupun kaum ibu, semua tidak terlepas.

Bagi lelaki, kulit kaki yang kering dan pecah tidak menjadi masalah yang penting. Mereka tidak akan datang mendapatkan rawatan sehingga kaki mereka yang merekah dan pecah itu mula dijangkiti kuman dan menyebabkan kesakitan.

AM la macam nie, selagi tak sakit selagi itulah buat tak tahu. Berbeza pula dengan wanita.

Bagi wanita pula, kulit kaki yang kering dan pecah memberikan kesan yang kurang menyenangkan. Mereka akan merasa malu untuk berjalan dengan kaki yang sebegitu apatah lagi jika mereka duduk bersempuh berjemaah. Pasti akan ada yang menegur atau yang paling tak tahan yang memyindir-yindir.

Petua Tumit Pecah |Masalah tumit pecah sering berlaku kepada wanita tanpa mengira usia. Baik gadis mahupun kaum ibu, semua tidak terlepas.   Bagi lelaki, kulit kaki yang kering dan pecah tidak menjadi masalah yang penting. Mereka tidak akan dating mendapatkan rawatan sehingga kaki mereka yang merekah dan pecah itu mula dijangkiti kuman dan menyebabkan kesakita.  AM la macam nie, selagi tak sakit selagi itulah buat tak tahu. Berbeza pula dengan waniat.  Bagi wanita pula, kulit kaki yang kering dan pecah memberikan kesan yang kurang menyenangkan. Merek akan merasa malu untuk berjalan dengan kaki yang sebegitu apatah lagi jika mereka duduk bersempuh berjemaah. Pasti aka nada yang menegur atau yang paling tak tahan yang memyindir-yindir.  Kebiasaannya rekahan berlaku di bahagian tumit namun ada juga wanita yang mengalami rekahan di sekeliling kaki. Walaupun masalah ini tidak membahayakan kesihatan namun ia sebenarnya adalah petanda kulit anda terlalu kering. Kekurangan air di dalam badan turut mengakibatkan kulit di bahagian kaki khususnya tumit dan tapak kaki menjadi kering. Pada mulanya, kulit kelihatan berkilat dan bersisik. Jika tidak dirawat dan dijaga dengan betul, bahagian ini mengeras dan akhirnya merekah atau pecah. Inilah proses yang menyebabkan berlakunya tumit pecah. Motif : Berjalan kaki banyak juga penyebab masalah tumit kaki pecah. Betul ke? Selain itu, sudah semestinya rekahan di bahagian ini mencerminkan diri anda yang tidak peka menjaga kecantikan dan kebersihan diri. Penampilan turut terjejas terutama bagi golongan yang gemar menggayakan sandal.


Kebiasaannya rekahan berlaku di bahagian tumit namun ada juga wanita yang mengalami rekahan di sekeliling kaki.

Walaupun masalah ini tidak membahayakan kesihatan namun ia sebenarnya adalah petanda kulit anda terlalu kering. Kekurangan air di dalam badan turut mengakibatkan kulit di bahagian kaki khususnya tumit dan tapak kaki menjadi kering.

Pada mulanya, kulit kelihatan berkilat dan bersisik. Jika tidak dirawat dan dijaga dengan betul, bahagian ini mengeras dan akhirnya merekah atau pecah. Inilah proses yang menyebabkan berlakunya tumit pecah.


Mitos : Berjalan kaki banyak juga penyebab masalah tumit kaki pecah. Betul ke?

Selain itu, sudah semestinya rekahan di bahagian ini mencerminkan diri anda yang tidak peka menjaga kecantikan dan kebersihan diri. Penampilan turut terjejas terutama bagi golongan yang gemar menggayakan sandal.

Petua Tumit Pecah |Masalah tumit pecah sering berlaku kepada wanita tanpa mengira usia. Baik gadis mahupun kaum ibu, semua tidak terlepas.   Bagi lelaki, kulit kaki yang kering dan pecah tidak menjadi masalah yang penting. Mereka tidak akan dating mendapatkan rawatan sehingga kaki mereka yang merekah dan pecah itu mula dijangkiti kuman dan menyebabkan kesakita.  AM la macam nie, selagi tak sakit selagi itulah buat tak tahu. Berbeza pula dengan waniat.  Bagi wanita pula, kulit kaki yang kering dan pecah memberikan kesan yang kurang menyenangkan. Merek akan merasa malu untuk berjalan dengan kaki yang sebegitu apatah lagi jika mereka duduk bersempuh berjemaah. Pasti aka nada yang menegur atau yang paling tak tahan yang memyindir-yindir.  Kebiasaannya rekahan berlaku di bahagian tumit namun ada juga wanita yang mengalami rekahan di sekeliling kaki. Walaupun masalah ini tidak membahayakan kesihatan namun ia sebenarnya adalah petanda kulit anda terlalu kering. Kekurangan air di dalam badan turut mengakibatkan kulit di bahagian kaki khususnya tumit dan tapak kaki menjadi kering. Pada mulanya, kulit kelihatan berkilat dan bersisik. Jika tidak dirawat dan dijaga dengan betul, bahagian ini mengeras dan akhirnya merekah atau pecah. Inilah proses yang menyebabkan berlakunya tumit pecah. Motif : Berjalan kaki banyak juga penyebab masalah tumit kaki pecah. Betul ke? Selain itu, sudah semestinya rekahan di bahagian ini mencerminkan diri anda yang tidak peka menjaga kecantikan dan kebersihan diri. Penampilan turut terjejas terutama bagi golongan yang gemar menggayakan sandal.



Sandal dan AM tidak dapat dipisahkan dah, dari kanak-kanak hingga zaman remaja dan kini zaman berumahtangga pun AM masih lagi bersandal sahaja. Agak rimas nak berkasut walaupun travel jauh.

APAKAH PUNCA TUMIT MEREKAH?

  • Kekurangan air menyebabkan kulit menjadi kering,berkilat,bersisik dan akhirnya keras diikuti dengan rekahan.
  • Genetik atau baka antara faktor yang dikenal pasti sebagai salah satu punca tumit pecah.Jika keluarga anda mempunyai kulit yang kering,biasanya anda juga cenderung berdepan dengan masalah tersebut.
  • Pertambahan berat badan turut menyebabkan tumit pecah kerana kaki tidak dapat menampung bahagian atas badan yang melebar.
  • Sepanjang tempoh hamil,wanita juga berdepan dengan masalah ini.Ia dikatikan dengan pertambahan berat badan dan perubahan hormon.
  • Rekaan kasut yang tidak sesuai dan terlalu ketat.Pemakaian kasut tumit tinggi yang terlalu lama juga menyebabkan tumit mendapat tekanan yang tinggi.
  • Tidak memakai stoking ketika bersukan menyebabkan kulit mudah tercedera.

Namun usahlah terlalu runsing, kulit kering dan tumit pecah boleh dirawat sendiri di rumah dengan menggunakan produk yang betul serta penjagaan rapi.

Petua Tumit Pecah |Masalah tumit pecah sering berlaku kepada wanita tanpa mengira usia. Baik gadis mahupun kaum ibu, semua tidak terlepas.   Bagi lelaki, kulit kaki yang kering dan pecah tidak menjadi masalah yang penting. Mereka tidak akan dating mendapatkan rawatan sehingga kaki mereka yang merekah dan pecah itu mula dijangkiti kuman dan menyebabkan kesakita.  AM la macam nie, selagi tak sakit selagi itulah buat tak tahu. Berbeza pula dengan waniat.  Bagi wanita pula, kulit kaki yang kering dan pecah memberikan kesan yang kurang menyenangkan. Merek akan merasa malu untuk berjalan dengan kaki yang sebegitu apatah lagi jika mereka duduk bersempuh berjemaah. Pasti aka nada yang menegur atau yang paling tak tahan yang memyindir-yindir.  Kebiasaannya rekahan berlaku di bahagian tumit namun ada juga wanita yang mengalami rekahan di sekeliling kaki. Walaupun masalah ini tidak membahayakan kesihatan namun ia sebenarnya adalah petanda kulit anda terlalu kering. Kekurangan air di dalam badan turut mengakibatkan kulit di bahagian kaki khususnya tumit dan tapak kaki menjadi kering. Pada mulanya, kulit kelihatan berkilat dan bersisik. Jika tidak dirawat dan dijaga dengan betul, bahagian ini mengeras dan akhirnya merekah atau pecah. Inilah proses yang menyebabkan berlakunya tumit pecah. Motif : Berjalan kaki banyak juga penyebab masalah tumit kaki pecah. Betul ke? Selain itu, sudah semestinya rekahan di bahagian ini mencerminkan diri anda yang tidak peka menjaga kecantikan dan kebersihan diri. Penampilan turut terjejas terutama bagi golongan yang gemar menggayakan sandal.


Baca juga : Petua Menghilangkan Pecah Pada Tumit Kaki

Tidak perlu membazir wang merawat bahagian yang bermasalah di spa atau bertemu doktor, anda hanya perlukan informasi dan bijak memilih produk khusus untuk penjagaan kaki.

Nota : Petua dan tips yang diberi adalah untuk masalah tumit kaki pecah yang tidak kritikal.

Jom ikuti tip penjagaan tumit.

CARA MENGATASI TUMIT MEREKAH

  • Minum air secukupnya,Jika cuaca panas,tingkatkan pengambilan air kosong agar tubuh anda tidak mengalami dehidrasi.
  • Kekalkan berat badan ideal
  • Urut kaki terutama di bahagian tumit sebelum tidur dengan menggunakan losyen,minyak atau krim khas.Ia bukan sahaja dapat melembap dan melembutkan kulit malah melancarkan perjalanan darah dan merehatkan bahagian ini selepas seharian kita bekerja keras.
  • Pakai stoking jika mengenakan kasut sukan.Pilih rekaan kasut yang sesuai dan tidak ketat agar kaki selesa.


Petua Tumit Pecah |Masalah tumit pecah sering berlaku kepada wanita tanpa mengira usia. Baik gadis mahupun kaum ibu, semua tidak terlepas.   Bagi lelaki, kulit kaki yang kering dan pecah tidak menjadi masalah yang penting. Mereka tidak akan dating mendapatkan rawatan sehingga kaki mereka yang merekah dan pecah itu mula dijangkiti kuman dan menyebabkan kesakita.  AM la macam nie, selagi tak sakit selagi itulah buat tak tahu. Berbeza pula dengan waniat.  Bagi wanita pula, kulit kaki yang kering dan pecah memberikan kesan yang kurang menyenangkan. Merek akan merasa malu untuk berjalan dengan kaki yang sebegitu apatah lagi jika mereka duduk bersempuh berjemaah. Pasti aka nada yang menegur atau yang paling tak tahan yang memyindir-yindir.  Kebiasaannya rekahan berlaku di bahagian tumit namun ada juga wanita yang mengalami rekahan di sekeliling kaki. Walaupun masalah ini tidak membahayakan kesihatan namun ia sebenarnya adalah petanda kulit anda terlalu kering. Kekurangan air di dalam badan turut mengakibatkan kulit di bahagian kaki khususnya tumit dan tapak kaki menjadi kering. Pada mulanya, kulit kelihatan berkilat dan bersisik. Jika tidak dirawat dan dijaga dengan betul, bahagian ini mengeras dan akhirnya merekah atau pecah. Inilah proses yang menyebabkan berlakunya tumit pecah. Motif : Berjalan kaki banyak juga penyebab masalah tumit kaki pecah. Betul ke? Selain itu, sudah semestinya rekahan di bahagian ini mencerminkan diri anda yang tidak peka menjaga kecantikan dan kebersihan diri. Penampilan turut terjejas terutama bagi golongan yang gemar menggayakan sandal.


PETUA MERAWAT TUMIT MEREKAH

  • Lumur asam jawa di bahagian tumit , kemudian rendamkan kaki seketika di dalam air suam yang berisi garam bukit.
  • Geselkan tumit kaki pada rumput yang masih berembun di waktu pagi. Lakukan setiap hari sehingga berpuas hati.
  • Lenyek tumit atau bahagian kaki yang merekah dengan beberapa butir nasi yang masih suam. Lakukan setiap hari untuk hasil yang memuaskan.
  • Gosok bahagian yang pecah dengan batu sungai, ia dapat menanggalkan sel kulit mati dan melicinkan bahagian ini.
  • Gosok tumit pecah dengan bawang merah.

Petua Tumit Pecah |Masalah tumit pecah sering berlaku kepada wanita tanpa mengira usia. Baik gadis mahupun kaum ibu, semua tidak terlepas.   Bagi lelaki, kulit kaki yang kering dan pecah tidak menjadi masalah yang penting. Mereka tidak akan dating mendapatkan rawatan sehingga kaki mereka yang merekah dan pecah itu mula dijangkiti kuman dan menyebabkan kesakita.  AM la macam nie, selagi tak sakit selagi itulah buat tak tahu. Berbeza pula dengan waniat.  Bagi wanita pula, kulit kaki yang kering dan pecah memberikan kesan yang kurang menyenangkan. Merek akan merasa malu untuk berjalan dengan kaki yang sebegitu apatah lagi jika mereka duduk bersempuh berjemaah. Pasti aka nada yang menegur atau yang paling tak tahan yang memyindir-yindir.  Kebiasaannya rekahan berlaku di bahagian tumit namun ada juga wanita yang mengalami rekahan di sekeliling kaki. Walaupun masalah ini tidak membahayakan kesihatan namun ia sebenarnya adalah petanda kulit anda terlalu kering. Kekurangan air di dalam badan turut mengakibatkan kulit di bahagian kaki khususnya tumit dan tapak kaki menjadi kering. Pada mulanya, kulit kelihatan berkilat dan bersisik. Jika tidak dirawat dan dijaga dengan betul, bahagian ini mengeras dan akhirnya merekah atau pecah. Inilah proses yang menyebabkan berlakunya tumit pecah. Motif : Berjalan kaki banyak juga penyebab masalah tumit kaki pecah. Betul ke? Selain itu, sudah semestinya rekahan di bahagian ini mencerminkan diri anda yang tidak peka menjaga kecantikan dan kebersihan diri. Penampilan turut terjejas terutama bagi golongan yang gemar menggayakan sandal.


 Dah tahu punca tumit merekah ni,boleh lah kita atasinya dengan petua ini.Ataupun sebelum ianya menjadi teruk,patut kita elakkan..betul tak..

Moga perkongsian ini bermanfaat untuk kita semua, sudah baca, sudah faham, boleh la mulakan langkah pertama untuk menjaga kesihatan tumit kaki kita.

Rabu, 7 Disember 2016

Kebaikkan susu kambing

Kebaikkan susu kambing | Susu kambing dipercayai mempunyai pelbagai manfaat yang luar biasa bagi kesihatan. Hal itu berdasarkan kepada kajian yang mengatakan bahawa susu kambing mempunyai kandungan nutrisi dan mineral yang cukup lengkap. Diantaranya, fosforus, kalsium, sodium dan Flourin.

Dengan melihat kandungan nutrisi yang sangat berbeza-beza dan komplex, tidak hairanlah jika manfaat susu kambing juga terlalu banyak dan bermacam-macam.

Kebaikkan susu kambing | Susu kambing dipercayai mempunyai pelbagai manfaat yang luar biasa bagi kesihatan. Hal itu berdasarkan kepada kajian yang mengatakan bahawa susu kambing mempunyai kandungan nutrisi dan mineral yang cukup lengkap. Diantaranya, fosforus, kalsium, sodium dan Flourin.   Dengan melihat kandungan nutrisi yang sangat berbeza-beza dan komplex, tidak hairanlah jika manfaat susu kambing juga terlalu banyak dan bermacam-macam.    Apa saja manfaat susu kambing tersebut? Berikut ulasan penuh mengenai manfaat susu kambing bagi kesihatan.   Nabi Muhamad S.A.W sendiri minum segelas susu kambing panas sebelum tidur. Bahkan baginda pernah mengembala kambing peliharaan bapa saudaranya semasa kecil.    Lagi satu, setiap sunnah Nabi yang kita buat akan mendapat ganjaran pahala kan. Takkan kita tak nak pahala pula.   Tahukah anda bahawa susu kambing lagi banyak khasiat kepada sistem badan terutama orang dewasa seperti kaum lelaki? Tak percaya cuba baca lagi.. Sudah tahu akan khasiat dan kebaikkan susu kambing? Apa tunggu lagi, kena dapatkan susu kambing dengan segera lah..   Sekarang dah ada macam-macam jenama dan bentuk dah. Ada yang dalam serbuk pun ada susu kambing sekarang. Tak berbau seperti kambing dah. Malah ada dalam pelbagai perasa juga.   Bukan alasan lagi untuk kita sama-sama mengamalkan pemakanan sunnah ini lagi.


Apa saja manfaat susu kambing tersebut? Berikut ulasan penuh mengenai manfaat susu kambing bagi kesihatan.

Nabi Muhamad S.A.W sendiri minum segelas susu kambing panas sebelum tidur. Bahkan baginda pernah mengembala kambing peliharaan bapa saudaranya semasa kecil.

Lagi satu, setiap sunnah Nabi yang kita buat akan mendapat ganjaran pahala kan. Takkan kita tak nak pahala pula.

Tahukah anda bahawa susu kambing lagi banyak khasiat kepada sistem badan terutama orang dewasa seperti kaum lelaki? Tak percaya cuba baca lagi..

Menguatkan tulang 

Setiap susu ada kandungan kalsium yang tinggi, termasuk susu kambing. Walaupun susu kambing hanya 2% dari jumlah susu yang dihasilkan dari seluruh dunia, susu kambing membekalkan kadar kalsium sama seperti susu lembu tanpa kesan sampingan.


Selain itu, susu kambing dapat memastikan bahawa kita menerima kadar kalsium yang stabil dan tulang sentiasa kuat sepanjang hayat. 

Pada masa yang sama, ia boleh mengelakkan kita daripada mudah mendapat osteoporosis, ataupun tulang rapuh. Tak lah tulang badan cepat bengkok bila tua nanti.

Anti-Radang

Salah satu sebab orang lebih menyukai susu kambing berbanding susu lembu adalah kerana ianya tidak mendatangkan keradangan mahupun sakit perut seperti mana susu lembu.

Hal ini kerana susu kambing mempunyai satu enzim aktif yang boleh mengurangkan kesan keradangan yang berlaku di dalam perut. Kajian sedang dijalankan, kajian sedangkan dijalankan untuk mengesan anti keradangan ini boleh memberikan kesan positif kepada anggota badan yang lain. Apa yang pasti, ianya baik kepada perut dan usus anda!

Dapat Meningkatkan Kecekapan Pengambilan Nutrien

Salah satu kebaikan utama susu kambing ini adalah kandungan kimia di dalam susu kambing yang mempunyai banyak persamaan dengan manusia, berbanding dengan susu lembu.

Pada asasnya, manusia adalah ciptaan yang perlukan susu daripada ibunya semasa dilahirkan, seperti lembu dan kambing. Tetapi memandangkan susu kambing mempunyai kandungan yang hampir sama dengan susu manusia, badan kita akan menerima banyak khasiat daripada susu kambing.


Pada masa yang sama, ia boleh mengurangkan tekanan kepada sistem penghadaman kita.

Tingkatkan Metabolisma Badan

Memandangkan susu kambing mempunyai kadar nutrisi yang lebih padat berbanding susu lembu, anda akan menerima khasiat yang lebih banyak jika meminum susu kambing, walaupun anda minum kedua-duanya dengan kuantiti yang sama.

Satu cawan susu kambing dapat membekalkan 40% keperluan harian kalsium, 20% keperluan vitamin B dan kandungan potassium serta phosphorous yang banyak. 

Pada masa yang sama, kajian telah menunjukkan bahawa susu kambing boleh meningkatkan pengambilan zat besi di dalam sistem penghadaman kita, yang mana sangat penting bagi orang yang mengalami penyakit anemia ataupun masalah kekurangan nutrisi.

Kesihatan Jantung

Terdapat sekurang-kurangnya 2 kali ganda asid lemak di dalam susu kambing berbanding susu lembu, ini membawa maksud pengawalan kadar kolestrol adalah lebih baik dengan mengamalkan susu kambing.

Kebaikkan susu kambing | Susu kambing dipercayai mempunyai pelbagai manfaat yang luar biasa bagi kesihatan. Hal itu berdasarkan kepada kajian yang mengatakan bahawa susu kambing mempunyai kandungan nutrisi dan mineral yang cukup lengkap. Diantaranya, fosforus, kalsium, sodium dan Flourin.   Dengan melihat kandungan nutrisi yang sangat berbeza-beza dan komplex, tidak hairanlah jika manfaat susu kambing juga terlalu banyak dan bermacam-macam.    Apa saja manfaat susu kambing tersebut? Berikut ulasan penuh mengenai manfaat susu kambing bagi kesihatan.   Nabi Muhamad S.A.W sendiri minum segelas susu kambing panas sebelum tidur. Bahkan baginda pernah mengembala kambing peliharaan bapa saudaranya semasa kecil.    Lagi satu, setiap sunnah Nabi yang kita buat akan mendapat ganjaran pahala kan. Takkan kita tak nak pahala pula.   Tahukah anda bahawa susu kambing lagi banyak khasiat kepada sistem badan terutama orang dewasa seperti kaum lelaki? Tak percaya cuba baca lagi.. Sudah tahu akan khasiat dan kebaikkan susu kambing? Apa tunggu lagi, kena dapatkan susu kambing dengan segera lah..   Sekarang dah ada macam-macam jenama dan bentuk dah. Ada yang dalam serbuk pun ada susu kambing sekarang. Tak berbau seperti kambing dah. Malah ada dalam pelbagai perasa juga.   Bukan alasan lagi untuk kita sama-sama mengamalkan pemakanan sunnah ini lagi.

Dengan mengawal kadar lemak asid di dalam badan, kita boleh mencegah atherosclerosis, strok (angin ahmar), sakit jantung dan beberapa masalah jantung yang lain. 

Kandungan potasium yang tinggi di dalam susu kambing boleh membantu mengurangkan kadar tekanan darah. Hal ini kerana postasium merupakan satu nutrisi yang boleh melegakan saluran darah di dalam sistem peredaran darah.

Meningkatkan Sistem Imuniti Badan

Nutrisi yang memainkan peranan di dalam sistem imuniti badan adalah selenium. Ia terdapat di dalam susu lembu, tetapi tidak sebanyak yang terdapat di dalam susu kambing.

Dengan pengambil susu kambing, anda secara tidak langsung telah meningkatkan daya tahan diri terhadap penyakit berjangkit seperti demam, selesema dan batuk.

Mencepatkan Pertumbuhan

Susu kambing mengandungi kandungan protein yang tinggi, iaitu satu komponen yang penting dalam pertumbuhan dan pembesaran badan. Protein boleh dikatakan sebagai satu blok untuk sel, tisu, otot dan tulang.

Dengan menjamin pengambilan protein yang stabil sepanjang pembesaran, kita boleh membesar dengan kadar yang optimum dengan kesihatan yang baik.

Mengurangkan Berat Badan

Walaupun susu kambing mengandungi kadar lemak asid yang lebih banyak berbanding dengan susu lembu, tetapi sebenarnya ia mengandungi kadar lemak yang lebih kurang.

Perkara ini membawa maksud bahawa susu kambing boleh membantu orang untuk mengurangkan berat badan, tanpa menjejaskan kesihatan manusia.

Sudah tahu akan khasiat dan kebaikkan susu kambing? Apa tunggu lagi, kena dapatkan susu kambing dengan segera lah..

Sekarang dah ada macam-macam jenama dan bentuk dah. Ada yang dalam serbuk pun ada susu kambing sekarang. Tak berbau seperti kambing dah. Malah ada dalam pelbagai perasa juga.
Kebaikkan susu kambing | Susu kambing dipercayai mempunyai pelbagai manfaat yang luar biasa bagi kesihatan. Hal itu berdasarkan kepada kajian yang mengatakan bahawa susu kambing mempunyai kandungan nutrisi dan mineral yang cukup lengkap. Diantaranya, fosforus, kalsium, sodium dan Flourin.   Dengan melihat kandungan nutrisi yang sangat berbeza-beza dan komplex, tidak hairanlah jika manfaat susu kambing juga terlalu banyak dan bermacam-macam.    Apa saja manfaat susu kambing tersebut? Berikut ulasan penuh mengenai manfaat susu kambing bagi kesihatan.   Nabi Muhamad S.A.W sendiri minum segelas susu kambing panas sebelum tidur. Bahkan baginda pernah mengembala kambing peliharaan bapa saudaranya semasa kecil.    Lagi satu, setiap sunnah Nabi yang kita buat akan mendapat ganjaran pahala kan. Takkan kita tak nak pahala pula.   Tahukah anda bahawa susu kambing lagi banyak khasiat kepada sistem badan terutama orang dewasa seperti kaum lelaki? Tak percaya cuba baca lagi.. Sudah tahu akan khasiat dan kebaikkan susu kambing? Apa tunggu lagi, kena dapatkan susu kambing dengan segera lah..   Sekarang dah ada macam-macam jenama dan bentuk dah. Ada yang dalam serbuk pun ada susu kambing sekarang. Tak berbau seperti kambing dah. Malah ada dalam pelbagai perasa juga.   Bukan alasan lagi untuk kita sama-sama mengamalkan pemakanan sunnah ini lagi.


Bukan alasan lagi untuk kita sama-sama mengamalkan pemakanan sunnah ini lagi.

Semoga perkongsian ini dapat memberi input dan manfaat kepada sahabat AM semua.


Selasa, 6 Disember 2016

Penyebab Lebam Bawah Mata dan Petua Mengatasi


Penyebab Lebam Bawah Mata dan Petua Mengatasi | Salah satu masalah yang dihadapi oleh semua orang dengan mata. Kenapa lembam bawah mata?

Ditumbuk, terkena sengata haiwan atau kurang tidur? Apa yang dimaksudkan lebam bawah mata?


Penyebab Lebam Bawah Mata dan Petua Mengatasi | Salah satu masalah yang dihadapi oleh semua orang dengan mata. Kenapa lembam bawah mata?  Ditumbuk, terkena sengata haiwan atau kurang tidur? Apa yang dimaksudkan lebam bawah mata?  Selalu kita di Tanya dengan soalan “Kenapa mata kau lebam”, ramai yang akan jawap “kurang tidur semalam” ataupun tidur lewat sangat. AM gelarkan “Musang berjanggut”.  Sebenarnya masalah lebam bawah mata ini berpunca daripada beberapa factor, antaranya adalah :- 1) Keturunan 2) Tertekan / Kurang Tidur / Keletihan      3) Mata Bekerja Keras      4) Pertambahan Usia Atau Penuaan      5) Alergik Atau Alahan  Dah tahu penyebab lebam bawah mata, akan timbul pulak di hati, macam mana pulak nak atasi masalah lebam bawah mata.  Dibawah AM sediakan pula beberapa petua untuk mengatasi masalah lebam bawah mata.   Baca dan amalkan barulah menjadi, jika baca dan tidak mengamalkan sia-sia lah AM mengkaji dan mencari untuk dikongsikan.  Selamat membaca dan mengamalkan..  Tips 1 : Amalkan minum air suam selalu Tips 2 : Timun dan Tomato sebagai eyemask Tips 3 : Hijau kehijauan Tips 4 : Tidur yang secukupnya Tips 5 : Eye roller atau eye cream Tips 6 : Uncang teh sebagai penyejuk mata Tips 7 : Jangan minum air 1-2 jam sebelum tidur

Selalu kita di tanya dengan soalan “Kenapa mata kau lebam”, ramai yang akan jawap “kurang tidur semalam” ataupun tidur lewat sangat. AM gelarkan “Musang berjanggut”.

Sebenarnya masalah lebam bawah mata ini berpunca daripada beberapa faktor, antaranya adalah :-

1) Keturunan


Penyebab Lebam Bawah Mata dan Petua Mengatasi | Salah satu masalah yang dihadapi oleh semua orang dengan mata. Kenapa lembam bawah mata?  Ditumbuk, terkena sengata haiwan atau kurang tidur? Apa yang dimaksudkan lebam bawah mata?  Selalu kita di Tanya dengan soalan “Kenapa mata kau lebam”, ramai yang akan jawap “kurang tidur semalam” ataupun tidur lewat sangat. AM gelarkan “Musang berjanggut”.  Sebenarnya masalah lebam bawah mata ini berpunca daripada beberapa factor, antaranya adalah :- 1) Keturunan 2) Tertekan / Kurang Tidur / Keletihan      3) Mata Bekerja Keras      4) Pertambahan Usia Atau Penuaan      5) Alergik Atau Alahan  Dah tahu penyebab lebam bawah mata, akan timbul pulak di hati, macam mana pulak nak atasi masalah lebam bawah mata.  Dibawah AM sediakan pula beberapa petua untuk mengatasi masalah lebam bawah mata.   Baca dan amalkan barulah menjadi, jika baca dan tidak mengamalkan sia-sia lah AM mengkaji dan mencari untuk dikongsikan.  Selamat membaca dan mengamalkan..  Tips 1 : Amalkan minum air suam selalu Tips 2 : Timun dan Tomato sebagai eyemask Tips 3 : Hijau kehijauan Tips 4 : Tidur yang secukupnya Tips 5 : Eye roller atau eye cream Tips 6 : Uncang teh sebagai penyejuk mata Tips 7 : Jangan minum air 1-2 jam sebelum tidur

Tahap ketebalan kulit pada sekitar mata adalah berbeza bagi setiap orang. Dan selalunya ikut genetik atau bahasa senangnya 'keturunan'. Semakin nipis kulit kita tu, semakin jelas akan penampakan lebam bawah mata. Sedangkan kita bukan penat sangat pun.

2) Tertekan / Kurang Tidur / Keletihan
Penyebab Lebam Bawah Mata dan Petua Mengatasi | Salah satu masalah yang dihadapi oleh semua orang dengan mata. Kenapa lembam bawah mata?  Ditumbuk, terkena sengata haiwan atau kurang tidur? Apa yang dimaksudkan lebam bawah mata?  Selalu kita di Tanya dengan soalan “Kenapa mata kau lebam”, ramai yang akan jawap “kurang tidur semalam” ataupun tidur lewat sangat. AM gelarkan “Musang berjanggut”.  Sebenarnya masalah lebam bawah mata ini berpunca daripada beberapa factor, antaranya adalah :- 1) Keturunan 2) Tertekan / Kurang Tidur / Keletihan      3) Mata Bekerja Keras      4) Pertambahan Usia Atau Penuaan      5) Alergik Atau Alahan  Dah tahu penyebab lebam bawah mata, akan timbul pulak di hati, macam mana pulak nak atasi masalah lebam bawah mata.  Dibawah AM sediakan pula beberapa petua untuk mengatasi masalah lebam bawah mata.   Baca dan amalkan barulah menjadi, jika baca dan tidak mengamalkan sia-sia lah AM mengkaji dan mencari untuk dikongsikan.  Selamat membaca dan mengamalkan..  Tips 1 : Amalkan minum air suam selalu Tips 2 : Timun dan Tomato sebagai eyemask Tips 3 : Hijau kehijauan Tips 4 : Tidur yang secukupnya Tips 5 : Eye roller atau eye cream Tips 6 : Uncang teh sebagai penyejuk mata Tips 7 : Jangan minum air 1-2 jam sebelum tidur

 Salah satu sebab bawah mata kenapa jadi lebam. Bila diri dalam keadaan pressure atau tertekan, darah kita akan mengalir ke arah organ-organ utama badan yang memerlukan lebih darah terutama otot badan kita kalau nak dibandingkan pada otot muka.

Selain tu, badan kita kurang oksigen untuk membekalkan tenaga pada kulit wajah kita. Tu yang nampak kusam je kan.


3) Mata Bekerja Keras


Penyebab Lebam Bawah Mata dan Petua Mengatasi | Salah satu masalah yang dihadapi oleh semua orang dengan mata. Kenapa lembam bawah mata?  Ditumbuk, terkena sengata haiwan atau kurang tidur? Apa yang dimaksudkan lebam bawah mata?  Selalu kita di Tanya dengan soalan “Kenapa mata kau lebam”, ramai yang akan jawap “kurang tidur semalam” ataupun tidur lewat sangat. AM gelarkan “Musang berjanggut”.  Sebenarnya masalah lebam bawah mata ini berpunca daripada beberapa factor, antaranya adalah :- 1) Keturunan 2) Tertekan / Kurang Tidur / Keletihan      3) Mata Bekerja Keras      4) Pertambahan Usia Atau Penuaan      5) Alergik Atau Alahan  Dah tahu penyebab lebam bawah mata, akan timbul pulak di hati, macam mana pulak nak atasi masalah lebam bawah mata.  Dibawah AM sediakan pula beberapa petua untuk mengatasi masalah lebam bawah mata.   Baca dan amalkan barulah menjadi, jika baca dan tidak mengamalkan sia-sia lah AM mengkaji dan mencari untuk dikongsikan.  Selamat membaca dan mengamalkan..  Tips 1 : Amalkan minum air suam selalu Tips 2 : Timun dan Tomato sebagai eyemask Tips 3 : Hijau kehijauan Tips 4 : Tidur yang secukupnya Tips 5 : Eye roller atau eye cream Tips 6 : Uncang teh sebagai penyejuk mata Tips 7 : Jangan minum air 1-2 jam sebelum tidur

Tak cukup tidur menyebabkan mata bekerja lebih keras. Terutama bagi yang selalu mengadap komputer dan berkaca mata.

Memang mata kena bekerja keras sedikit. Dengan itu, darah di sekitar mata menjadi lebih aktif dan sekali gus perbezaan ketara kandungan darah ini menyebabkan lebam bawah mata itu terjadi.


4) Pertambahan Usia Atau Penuaan


Penyebab Lebam Bawah Mata dan Petua Mengatasi | Salah satu masalah yang dihadapi oleh semua orang dengan mata. Kenapa lembam bawah mata?  Ditumbuk, terkena sengata haiwan atau kurang tidur? Apa yang dimaksudkan lebam bawah mata?  Selalu kita di Tanya dengan soalan “Kenapa mata kau lebam”, ramai yang akan jawap “kurang tidur semalam” ataupun tidur lewat sangat. AM gelarkan “Musang berjanggut”.  Sebenarnya masalah lebam bawah mata ini berpunca daripada beberapa factor, antaranya adalah :- 1) Keturunan 2) Tertekan / Kurang Tidur / Keletihan      3) Mata Bekerja Keras      4) Pertambahan Usia Atau Penuaan      5) Alergik Atau Alahan  Dah tahu penyebab lebam bawah mata, akan timbul pulak di hati, macam mana pulak nak atasi masalah lebam bawah mata.  Dibawah AM sediakan pula beberapa petua untuk mengatasi masalah lebam bawah mata.   Baca dan amalkan barulah menjadi, jika baca dan tidak mengamalkan sia-sia lah AM mengkaji dan mencari untuk dikongsikan.  Selamat membaca dan mengamalkan..  Tips 1 : Amalkan minum air suam selalu Tips 2 : Timun dan Tomato sebagai eyemask Tips 3 : Hijau kehijauan Tips 4 : Tidur yang secukupnya Tips 5 : Eye roller atau eye cream Tips 6 : Uncang teh sebagai penyejuk mata Tips 7 : Jangan minum air 1-2 jam sebelum tidur

Semakin meningkat usia, semakin kulit kita kehilangan keanjalan. Kulit bawah mata turut menjadi lebih nipis dan bayangan hitam bawah mata akan nampak tak kira cukup tidur ke cukup rehat ke. Tak percaya, cuba perhatikan mata orang yang sudah meningkat usia ni.


5) Alergik Atau Alahan
Penyebab Lebam Bawah Mata dan Petua Mengatasi | Salah satu masalah yang dihadapi oleh semua orang dengan mata. Kenapa lembam bawah mata?  Ditumbuk, terkena sengata haiwan atau kurang tidur? Apa yang dimaksudkan lebam bawah mata?  Selalu kita di Tanya dengan soalan “Kenapa mata kau lebam”, ramai yang akan jawap “kurang tidur semalam” ataupun tidur lewat sangat. AM gelarkan “Musang berjanggut”.  Sebenarnya masalah lebam bawah mata ini berpunca daripada beberapa factor, antaranya adalah :- 1) Keturunan 2) Tertekan / Kurang Tidur / Keletihan      3) Mata Bekerja Keras      4) Pertambahan Usia Atau Penuaan      5) Alergik Atau Alahan  Dah tahu penyebab lebam bawah mata, akan timbul pulak di hati, macam mana pulak nak atasi masalah lebam bawah mata.  Dibawah AM sediakan pula beberapa petua untuk mengatasi masalah lebam bawah mata.   Baca dan amalkan barulah menjadi, jika baca dan tidak mengamalkan sia-sia lah AM mengkaji dan mencari untuk dikongsikan.  Selamat membaca dan mengamalkan..  Tips 1 : Amalkan minum air suam selalu Tips 2 : Timun dan Tomato sebagai eyemask Tips 3 : Hijau kehijauan Tips 4 : Tidur yang secukupnya Tips 5 : Eye roller atau eye cream Tips 6 : Uncang teh sebagai penyejuk mata Tips 7 : Jangan minum air 1-2 jam sebelum tidur


Bila hal ni berlaku, mata akan menjadi gatal dan kita yang menanggung  mesti nak garu atau gosok-gosok mata. Ada yang sampai tonyoh-tonyoh mata dengan tangan.

Bila ditonyohnya mata tu, akan beri tekanan dan geseran pada kulit mata. Itu yang jadi lebam tu.

Dah tahu penyebab lebam bawah mata, akan timbul pulak di hati, macam mana pulak nak atasi masalah lebam bawah mata.

Dibawah AM sediakan pula beberapa petua untuk mengatasi masalah lebam bawah mata.

Baca dan amalkan barulah menjadi, jika baca dan tidak mengamalkan sia-sia lah AM mengkaji dan mencari untuk dikongsikan.

Selamat membaca dan mengamalkan..

Tips 1 : Amalkan minum air suam selalu


Penyebab Lebam Bawah Mata dan Petua Mengatasi | Salah satu masalah yang dihadapi oleh semua orang dengan mata. Kenapa lembam bawah mata?  Ditumbuk, terkena sengata haiwan atau kurang tidur? Apa yang dimaksudkan lebam bawah mata?  Selalu kita di Tanya dengan soalan “Kenapa mata kau lebam”, ramai yang akan jawap “kurang tidur semalam” ataupun tidur lewat sangat. AM gelarkan “Musang berjanggut”.  Sebenarnya masalah lebam bawah mata ini berpunca daripada beberapa factor, antaranya adalah :- 1) Keturunan 2) Tertekan / Kurang Tidur / Keletihan      3) Mata Bekerja Keras      4) Pertambahan Usia Atau Penuaan      5) Alergik Atau Alahan  Dah tahu penyebab lebam bawah mata, akan timbul pulak di hati, macam mana pulak nak atasi masalah lebam bawah mata.  Dibawah AM sediakan pula beberapa petua untuk mengatasi masalah lebam bawah mata.   Baca dan amalkan barulah menjadi, jika baca dan tidak mengamalkan sia-sia lah AM mengkaji dan mencari untuk dikongsikan.  Selamat membaca dan mengamalkan..  Tips 1 : Amalkan minum air suam selalu Tips 2 : Timun dan Tomato sebagai eyemask Tips 3 : Hijau kehijauan Tips 4 : Tidur yang secukupnya Tips 5 : Eye roller atau eye cream Tips 6 : Uncang teh sebagai penyejuk mata Tips 7 : Jangan minum air 1-2 jam sebelum tidur

Pastikan anda jadikan amalan minum air suam setiap hari. Elakkan pengambilan ais. Untuk permulaan bagi anda yang kurang menggemari air putih atau air masak, anda boleh cuba minum 4 gelas sehari, selang 2 jam satu gelas. Kemudian, gandakan 8 gelas setiap hari.

AM pernah kongsikan Kenapa Kita Harus Minum Air Dengan Kerap. Untuk masalah lebam bawah mata ini, minum air suam boleh membantu dalam pembuangan toksik dan membantu untuk mengurangkan kandungan toksik kotor di bawah mata.

Tips 2 : Timun dan Tomato sebagai eyemask


Penyebab Lebam Bawah Mata dan Petua Mengatasi | Salah satu masalah yang dihadapi oleh semua orang dengan mata. Kenapa lembam bawah mata?  Ditumbuk, terkena sengata haiwan atau kurang tidur? Apa yang dimaksudkan lebam bawah mata?  Selalu kita di Tanya dengan soalan “Kenapa mata kau lebam”, ramai yang akan jawap “kurang tidur semalam” ataupun tidur lewat sangat. AM gelarkan “Musang berjanggut”.  Sebenarnya masalah lebam bawah mata ini berpunca daripada beberapa factor, antaranya adalah :- 1) Keturunan 2) Tertekan / Kurang Tidur / Keletihan      3) Mata Bekerja Keras      4) Pertambahan Usia Atau Penuaan      5) Alergik Atau Alahan  Dah tahu penyebab lebam bawah mata, akan timbul pulak di hati, macam mana pulak nak atasi masalah lebam bawah mata.  Dibawah AM sediakan pula beberapa petua untuk mengatasi masalah lebam bawah mata.   Baca dan amalkan barulah menjadi, jika baca dan tidak mengamalkan sia-sia lah AM mengkaji dan mencari untuk dikongsikan.  Selamat membaca dan mengamalkan..  Tips 1 : Amalkan minum air suam selalu Tips 2 : Timun dan Tomato sebagai eyemask Tips 3 : Hijau kehijauan Tips 4 : Tidur yang secukupnya Tips 5 : Eye roller atau eye cream Tips 6 : Uncang teh sebagai penyejuk mata Tips 7 : Jangan minum air 1-2 jam sebelum tidur

AM rasa mesti ramai sahabat wanita yang jelita di luar sana tahu khasiat timun dan tomato ini. Jadi apa lagi? Daripada anda buang lebihan tomato dan timun, baik anda gunakan untuk kecantikan.

Hiriskan halus dan tekapkan di mata semalaman atau 30 minit. Anda boleh memilih untuk menggunakan timun atau tomato kerana kedua-duanya dapat membantu untuk mencerahkan serta memberi kesegaran pada mata anda yang lesu.

AM ada juga kongsikan Mitos Kecantikkan Yang Tak Logik.

Tips 3 : Hijau kehijauan


Penyebab Lebam Bawah Mata dan Petua Mengatasi | Salah satu masalah yang dihadapi oleh semua orang dengan mata. Kenapa lembam bawah mata?  Ditumbuk, terkena sengata haiwan atau kurang tidur? Apa yang dimaksudkan lebam bawah mata?  Selalu kita di Tanya dengan soalan “Kenapa mata kau lebam”, ramai yang akan jawap “kurang tidur semalam” ataupun tidur lewat sangat. AM gelarkan “Musang berjanggut”.  Sebenarnya masalah lebam bawah mata ini berpunca daripada beberapa factor, antaranya adalah :- 1) Keturunan 2) Tertekan / Kurang Tidur / Keletihan      3) Mata Bekerja Keras      4) Pertambahan Usia Atau Penuaan      5) Alergik Atau Alahan  Dah tahu penyebab lebam bawah mata, akan timbul pulak di hati, macam mana pulak nak atasi masalah lebam bawah mata.  Dibawah AM sediakan pula beberapa petua untuk mengatasi masalah lebam bawah mata.   Baca dan amalkan barulah menjadi, jika baca dan tidak mengamalkan sia-sia lah AM mengkaji dan mencari untuk dikongsikan.  Selamat membaca dan mengamalkan..  Tips 1 : Amalkan minum air suam selalu Tips 2 : Timun dan Tomato sebagai eyemask Tips 3 : Hijau kehijauan Tips 4 : Tidur yang secukupnya Tips 5 : Eye roller atau eye cream Tips 6 : Uncang teh sebagai penyejuk mata Tips 7 : Jangan minum air 1-2 jam sebelum tidur

Tahukah anda jika anda luangkan terlalu lama di hadapan komputer, tv atau laptop juga cenderung untuk anda mendapat lingkaran bawah mata ini? Ya, selain lesu dan penat, paling membimbangkan adalah lingkaran bawah mata ini. Tapi kalau dah memang kerja hari hari mengadap komputer, bagaimana?

Penyelesaiannya adalah dengan melihat atau mengalihkan permandangan anda pada sesuatu yang berkonsepkan kehijauan. Kenapa? Kerana oksigen dan ketenangan membantu mata anda untuk berehat.

Ambil masa rehat 10-15 minit sebelum kembali melakukan tugas anda. Amalkan setiap 30 minit selepas mengadap komputet, tv, alihkan pandangan anda. Beli lah pokok kecil letak di meja office anda.

Tips 4 : Tidur yang secukupnya


Penyebab Lebam Bawah Mata dan Petua Mengatasi | Salah satu masalah yang dihadapi oleh semua orang dengan mata. Kenapa lembam bawah mata?  Ditumbuk, terkena sengata haiwan atau kurang tidur? Apa yang dimaksudkan lebam bawah mata?  Selalu kita di Tanya dengan soalan “Kenapa mata kau lebam”, ramai yang akan jawap “kurang tidur semalam” ataupun tidur lewat sangat. AM gelarkan “Musang berjanggut”.  Sebenarnya masalah lebam bawah mata ini berpunca daripada beberapa factor, antaranya adalah :- 1) Keturunan 2) Tertekan / Kurang Tidur / Keletihan      3) Mata Bekerja Keras      4) Pertambahan Usia Atau Penuaan      5) Alergik Atau Alahan  Dah tahu penyebab lebam bawah mata, akan timbul pulak di hati, macam mana pulak nak atasi masalah lebam bawah mata.  Dibawah AM sediakan pula beberapa petua untuk mengatasi masalah lebam bawah mata.   Baca dan amalkan barulah menjadi, jika baca dan tidak mengamalkan sia-sia lah AM mengkaji dan mencari untuk dikongsikan.  Selamat membaca dan mengamalkan..  Tips 1 : Amalkan minum air suam selalu Tips 2 : Timun dan Tomato sebagai eyemask Tips 3 : Hijau kehijauan Tips 4 : Tidur yang secukupnya Tips 5 : Eye roller atau eye cream Tips 6 : Uncang teh sebagai penyejuk mata Tips 7 : Jangan minum air 1-2 jam sebelum tidur

Apabila tidur cukup, bukan sahaja mata sihat, tubuh badan luaran dan dalaman semuanya akan sihat! Percayalah

Tips 5 : Eye roller atau eye cream
Banyak cream mata jual di pasaran. Rujuk dengan pakar, belilah eye cream atau eye roller. Amalkan pakai setiap pagi petang dan juga selepas tidur. Jika anda perasan, kulit sekitar mata amatlah nipis, jadi ambil masa untuk merawat nya. Paling utama adalah SABAR.

Tips 6 : Uncang teh sebagai penyejuk mata


Penyebab Lebam Bawah Mata dan Petua Mengatasi | Salah satu masalah yang dihadapi oleh semua orang dengan mata. Kenapa lembam bawah mata?  Ditumbuk, terkena sengata haiwan atau kurang tidur? Apa yang dimaksudkan lebam bawah mata?  Selalu kita di Tanya dengan soalan “Kenapa mata kau lebam”, ramai yang akan jawap “kurang tidur semalam” ataupun tidur lewat sangat. AM gelarkan “Musang berjanggut”.  Sebenarnya masalah lebam bawah mata ini berpunca daripada beberapa factor, antaranya adalah :- 1) Keturunan 2) Tertekan / Kurang Tidur / Keletihan      3) Mata Bekerja Keras      4) Pertambahan Usia Atau Penuaan      5) Alergik Atau Alahan  Dah tahu penyebab lebam bawah mata, akan timbul pulak di hati, macam mana pulak nak atasi masalah lebam bawah mata.  Dibawah AM sediakan pula beberapa petua untuk mengatasi masalah lebam bawah mata.   Baca dan amalkan barulah menjadi, jika baca dan tidak mengamalkan sia-sia lah AM mengkaji dan mencari untuk dikongsikan.  Selamat membaca dan mengamalkan..  Tips 1 : Amalkan minum air suam selalu Tips 2 : Timun dan Tomato sebagai eyemask Tips 3 : Hijau kehijauan Tips 4 : Tidur yang secukupnya Tips 5 : Eye roller atau eye cream Tips 6 : Uncang teh sebagai penyejuk mata Tips 7 : Jangan minum air 1-2 jam sebelum tidur

Jangan terus buang uncang teh itu, sebaliknya gunakan ia untuk penyejuk mata anda. Ingin AM ingatkan ada supaya jangan pula anda guna uncang teh yang anda telah campurkan gula atau susu.

Nantikan dihurung semut pula. Letak di bahagian mata selama 30 minit dan bilas dengan air suam. Pasti anda rasa segar!

Tips 7 : Jangan minum air 1-2 jam sebelum tidur
Walaupun minum air bagus, tetapi dinasihatkan supaya anda tidak minum 1-2 jam sebelum tidur bagi mengelakkan lingkaran bawah mata ini. Kerana ia akan menyebabkan penyimpanan air di bahagian bawah mata anda itu. Elakkan ya?

Jadi inilah yang AM boleh kongsikan dengan psahabat semua. Diharap tips dan petua ini berguna untuk anda semua amalkan. Bukan tertumpu sahaja pada mereka yang mengejar hari bahagia, tapi juga untuk anda yang sibuk belajar, penat berjaga lewat malam study/jaga anak/kerja.

 Kunci paling utama adalah

“Kurangkan rungutan, tingkatkan usaha!" Tapi ingin AM tekankan di sini, jika anda sudah dilahirkan begitu, jalan penyelesaian mungkin dengan melakukan laser. Tapi jangan risau, semua dilahirkan cantik sempurna. Banggalah dengan diri anda!