Ahad, 18 Oktober 2015

5 Tips Hilang Bau Badan Dengan Cepat.. AWESOME



BAU BADAN.. Semua orang mengalami masalah ini.. Tidak di nafikan lagi ada sesetengah di antara kita yang mempunyai masalah bau badan yang teruk.

5 Tips Hilang Bau Badan Dengan Cepat.. AWESOME

Sehingga ramai kawan-kawan menjauhkan diri keran bau badan yang kurang menyenangkan. Mungkin kerana hormone kita yang mengeluarkan bau begitu ataupun proses pembuangan toksik melalui peluh juga menjadi salah satu penyebab perka ini berlaku.

Jom kit abaca dan fahami tips untuk menghilangkan bau badan yang melekat kat badan kita. Selamat mengembara sahabat semua….

1 | Mandi dua kali sehari

5 Tips Hilang Bau Badan Dengan Cepat.. AWESOME

Mandi adalah cara paling mudah untuk menghilangkan bau badan yang melekat kat badan kita. Dengan mandi dan bersabun, segala jenis bakteria bau akan tanggal.
Tubuh akan bersih dan segar. Bukan sekali sehari mandi tau.. Sekurang-kurangkan 2x sehari mandi. Bagi yang mempunyai masalah bau badan yang teruk, disarankan mandi setiap kali waktu solat.

2 | Gunakan deodorant

5 Tips Hilang Bau Badan Dengan Cepat.. AWESOME

Deodorant.. Ramai di antara kita yang guna da nada juga yang alegik dengan deodorant. Begitu juga dengan AM memula nak pakai aka nada kesan gatal-gatal. Bila dah lama-lama hilang kesan gatal.

Penggunaan deodorant yang sesuai amat-amat digalakkan supaya bau badan kita dapat dihilangkan dengan bau deodorant tadi. Penggunaan yang kerap mampu menghilangkan bau badan kita.



3 | Elakkan makanan penyebab bau badan

Makanan juga menyumbang kepada masalah bau badan yang teruk. Dibawah AM sediakan beberapa jenis makanan yang boleh menyebabkan bau badan.

•Rempah-rempah
Jenis rempah yang mengeluarkan aroma menyengat sangat mempengaruhi bau badan yang keluar. Beberapa contoh rempah-rempah tersebut adalah bawang merah, bawang putih, dan daun kari.

•Daging merah

5 Tips Hilang Bau Badan Dengan Cepat.. AWESOME

Daging merah memerlukan masa yang lama untuk dicerna oleh usus kita. Mungkin juga mengambil masa sehinga sehari untuk mencerna daging tadi. Ketika proses ini lah menghasilkan sisa dan mengeluarkan gas atau racun yang kurang menyenangkan, pengeluaran bahan-bahan ini dengan mudah adalah dengan pengeluaran peluh. Bayangkan jika kita makan kari daging dengan kuantiti yang banyak. Bau badan kita cam mana??? Cer fikir…

•Alkohol dan kafein

5 Tips Hilang Bau Badan Dengan Cepat.. AWESOME

Minuman yang berkafein juga menyumbang kepada masalah bau badan. Ramai yang terlupa dengan minuman ini. Bukan kita susah nak tidur tapi bau juga menjadi kurang menyenangkan.

Alkohol semua tahu menyumbang kepada bau badan dan mulut yang amat teruk. Sebab itu di HARAMKAN di dalam ajaran agama ISLAM..
Kurangkan pengambilan minuman berkafein dan alcohol mampu menghilangkan bau badan kita.

•Tembakau
5 Tips Hilang Bau Badan Dengan Cepat.. AWESOME

Merokok tidak terkecuali dalam proses menyumbang kepada maslah bau badan. Ini terjadi apabila perokok mula menghisap rokok, segala macam bahan kimia yang terkandung di dalam rokok akan berada di dalam paru-paru.

Bahan-bahan ini akan dibebaskan melalui proses peluh yang menyebabkan bau badan yang teruk. Proses ini akan berterusan walaupun perokok telah berhenti merokok berbulan lamanya.

4 | Perbanyak makan buah dan sayuran segar

5 Tips Hilang Bau Badan Dengan Cepat.. AWESOME

Buah dan sayuran mempunyai banyak  nutrisi seperti vitamin dan mineral yang mana dapat membantu mengurangkan masalah  bau badan. Kita juga boleh mencuba beberapa jenis buah segar seperti pir, apel, jeruk, pisang, dan melon untuk menghilangkan masalah bau badan.

5 | Daun sireh

5 Tips Hilang Bau Badan Dengan Cepat.. AWESOME

Sebetulnya ini merupakan cara mencegah bau badan, ramai yang telah mencuba dan Berjaya menghilangkan masalah bau badan dengan daun sireh.

Jika anda ingin mencuba boleh ikut langkah seperti dibawah:
1.        Petik beberapa helai daun sireh, bersihkan dan tumbuk halus.
2.        Gosok tumbukan daun sirih pada badan sebelum mandi, biarkan selama 10 minit. Bilas dengan air.

Kita juga boleh merebus daun sireh dan minum rebusan tadi sekali sehari. Sekarang untuk mendapat daun sireh pun sudah cukup susah…

Jangan susah-susah… AM ada cara paling mudah dan jimat..
Hanya dengan satu semburan sahaja MAMPU bertahan 8 JAM
Lagi best.. Semburan tadi kekal di dalam bilik sehingga kita balik dari kerja..
Hebat bukan???

Nak tahu apa dia??? Homemade dan PREMIUM

Khas buat Wanita Tercantik…DISINI

Khas buat Jejaka MAskulin… DISINI

Artikel Terkait

4 comments

bagus kongsi tips ni..sangat berguna untuk mereka menyelesaikan masalah bau badan

Ramai yang mempunyai masalah bau badan tapi tak menyelesai masalah dengan baik..malu nak bertanya...

Tips yang bagus untuk dikongsi...

Boleh dikongsi bersama...


EmoticonEmoticon