Khamis, 15 Oktober 2015

Jom Detox Badan Dengan Cara Semulajadi..AWESOME..

Kehidupan kita seharian ini tidak lagi sempurna kerana pelbagai pencemaran yang kita sedut dan tempuhi setiap hari. Pencemaran dari udara, bau, dan pelbagai lagi. Pencemaran ini memberi kesan kepada badan kita.
Jom Detox Badan Dengan Cara Semulajadi..AWESOME..

Tanpa perlindungan dan pencegahan yang sewajarnya akan memberi kesan tidak baik kepada tubuh dan menganggu sistem semulajadi tubuh.  proses detoksifikasi  tubuh kita menyingkirkan toksin dalam badan dan mengembalikan kesegaran dan kesihatan tubuh.
Kita boleh melakukan sendiri rawatan detoks tanpa menggunakan sebarang produk tertentu. Proses ini perlu diteruskan dalam tempoh kira-kira 2 bulan untuk menyingkirkan toksin berbahaya dalam organ-organ penting seperti limpa, hati, buah pinggang dan usus besar menggunakan bahan-bahan semulajadi yang mudah didapati.
Sebelum ini AM ada menyediakan beberapa post mengenai Air Detox seperti :

 Dibawah AM sediakan 10 Tips untuk Detox Badan Secara Semulajadi..

1 Minum air dalam jumlah yang banyak

Jom Detox Badan Dengan Cara Semulajadi..AWESOME..

Air merupakan penyembuh kepada banyak penyakit. Saranan meminum air sebanyak 2 liter  sehari membantu menyingkirkan toksin dalam badan. Air bertindak sebagai agen  yang mengalir ke dalam darah yang akan mengangkut keluar toksin dan mengeluarkannya menerusi buah pinggang sebagai air kencing. Proses ini akan mencuci kotoran di dalam darah dengan mudah. Semakin banyak air diminum, semakin  cekap dan cepat proses toksin disingkirkan.
Kesan awal adalah kerap membuang air kecing. Tak apa demi kebaikan kita juga.
2 Hadkan pengambilan bahan kimia
Dalam tempoh detox , kita disarankan untuk menhadkan pengambilan sebarang bentuk yang mengandungi bahan kimia terutamanya ubat penahan sakit yang akan memberikan impak negatif kepada hati.
Hati-hati dengan pengambilan ubat penahan sakit dengan kerap boleh menyebabkan masalah hati yang kronik.
3 Elakkan makanan berproses

Jom Detox Badan Dengan Cara Semulajadi..AWESOME..

Makanan yang diproses sudah tentu mengandungi pengawer, perasa dan pewarna yang akan mengganggu proses nyah toksin yang sedang dijalankan. Biskut, burger, kek, makanan dalam tin dan minuman jus dalam kotak adalah makanan dan minuman yang perlu dijauhi semasa proses detoks ini.

“Berpuasa” seketika lebih baik daripada kita terus menerus makan makanan yang diproses

4 Hadkan kafein

Jom Detox Badan Dengan Cara Semulajadi..AWESOME..

Hadkan pengambilan makanan atau minuman tidak melebihi 250mg sehari. Makanan yang mengandungi kafein seperti kopi, teh, dan coklat perlu dielakkan kerana ia akan menyebabkan ketagihan kepada makanan manis.

5 Hindari makanan bergula

Jom Detox Badan Dengan Cara Semulajadi..AWESOME..

Elakkan mengambil gula berproses kerana ia melambatkan proses detox. Selain itu, gula juga boleh menyebabkan ketagihan yang akan menyukarkan kita untuk menolak makanan manis dalam menjalankan pemakanan yang seimbang. Gantikan gula putih berproses dengan pemanis semulajadi seperti manisan buah-buahan, madu, stevia dan nektar.
6 Bersenam
Jom Detox Badan Dengan Cara Semulajadi..AWESOME..

Jangan lupa untuk bersenam. Melalui senaman yang dilakukan secara berkala, anda boleh mengeluarkan toksin menerusi peluh. Cuba senaman dalam jangka masa sejam sehari seperti jogging, aerobik atau jalan cepat.
7 Banyak makan sayur-sayuran

Jom Detox Badan Dengan Cara Semulajadi..AWESOME..

Ambil sayur-sayuran yang mampu menhambat toksin dalam badan. Sayur seperti brokoli, tauge dan bunga kubis serta bawang besar elok diamalkan dalam tempoh setoksifikasi ini. Selain itu, sayur berdaun hijau seperti bayam, kangkung, sawi  serta sayur berwarna gelap sperti terung, kentang, lada benggala dan tomato juga menambah variasi dalam menu.
8 Makanan berserat tinggi
Makanan berserat jangan dilupakan. Kita juga boleh mengambil oat, beras perang sebagai pengganti nasi, mee atau pasta. Pengambilan serat mampu mempercepatkan proses detox.
9 Buah-buahan dan Kekacang
Jom Detox Badan Dengan Cara Semulajadi..AWESOME..

Gantikan kudapan kita yang berminyak dan kurang sihat itu dengan buah-buahan segar. Jika bosan mengunyahnya, boleh jadikan jus tetapi jangan menambah gula di dalamnya sebagai pemanis. Selain buah-buahan segar, anda juga boleh mengambil  buah-buahan kering seperti kurma yang tidak diproses dalam kuantiti yang kecil. Selain itu, mengambil kekacang seperti badam, walnut, biji bunga matahari dan biji labu, bijan yang dipanggang tanpa garam dan gula, isi kelapa muda juga pilihan kudapan semulajadi juga boleh membantu proses detoks anda.
10 Minuman Sihat
Jom Detox Badan Dengan Cara Semulajadi..AWESOME..

Jika bosan minum air kosong, anda boleh meminum teh hijau, susu, air kelapa, air yang dicampur perahan lemon dalam kuantiti yang sederhana.
Mudah bukan!! namun, untuk menjalankan proses nie secara konsisten mungkin agak sukar lagi-lagi bagi yang berkerjaya.
Semoga perkongsian ini mampu memberi idea dan semangat untuk kita terus mengamalkan kehidupan sihat.
Badan dah sihat.. Detox sudah TAPI..
Muka pulak penuh kesan-kesan make up dan kesan jerawat yang degil.. Sudah bertahun tapi masih lagi degil nak tanggal..
Perlukan bantuan??? Mai AM perkenalkan Produk 100% ORGANIK dan SELAMAT digunakan.. Kesan seawal penggunaan kali PERTAMA lagi..
Bukan JANJI KOSONG.. Bukan IKLAN SAHAJA
Mai TERJAH SINIKLIK SINI.. Pasti anda tak menyesal punya….
Ada PROMOSI GILA-GILA sekarang.. Cepat KLIK SINI untuk PROMOSI GILA-GILA..


Berminat untuk membuat bisnes dengan modal yang KECIK dan keuntungan 1000%?? Anda WAJIB klik banner di bawah..

Artikel Terkait

6 comments

Dulu rajin je den detox2 ni skrng dah lama x detox, nak kene mula blk ni nmpknya huhu

Jom Terjah: ketahui sebab & kenapa trend Fesyen Lelaki semakin popular sekarang ni!

Makanan proses penyumbang paling banyak sebenarnya. Tapi nak kurangkan makanan proses tu yg susah sikit. Too many, and mostly sedap ! Hehe.

Detox tak le sekejap-kejap..kena berterusan..dah habis detox kena maintaian pulak..huhuhu

Huhuhuhu..
Dunia hari ini semua nak cepat kan..Nak cepat kena cari bahan yng diproses...

Bukan nak STOP terus makanan diproses nie..just kurangkan dulu pada permulaan..

nice sharing.. done folo, folo me back k ;)


EmoticonEmoticon