Rabu, 3 Februari 2016

Catatan kuliah maghrib Ustaz Syamsul Zaman

Catatan kuliah maghrib Ustaz Shamsul Zaman (Ustaz Budak) di Musolla As-Syakirin,Batu Buruk | Selasa | 2.2.2016

Ustaz Shamsul Zaman


1.Wahai org yg beriman hendaklah kamu mengikuti Islam dgn sebenar benarnya dan jangan kamu ikuti syaitan kerana syaitan adalah musuh kamu yg paling nyata..

2.Nabi Sulaiman ni nabi yg kaya yg diberikan oleh Allah..Allah bagi kaya tu Allah nk uji dia..macam kita Allah bagi sihat tubuh badan nk uji sama ada kita ni bersyukur ataupun tidak dgn menghadiri majlis2 ilmu..

3.Suara Nabi Daud ni sgt sedap sehingga apabila dia baca kitab zabur burung yg sdg bertebangan boleh jatuh..tapi kite kena iktiqad suara Nabi Muhammad sdp lagi drp suara nabi daud..kalau kita kata nabi SAW ni mengatasi nabi2 yg lain boleh jatuh kufur..

4.Tapi pd hari ini ramai mana yg mengaku jadi Nabi..bahkan bukan mengaku jadi Nabi pun ada,mengaku jadi Tuhan pun ada..kt tempat mu ah ni di bumi trgganu..sbb kita tak pergi ke majlis ilmu shingga tiada akidah..

5.Semua dalam Islam ada doa..nk masuk tandas pun Nabi ajar dgn doa..masuk kaki kiri keluar kaki kanan dapat pahala dh..untung kita jadi org mukmin kerana setiap perkara ada doa..

6.Nasib baik Allah pilih kita pd malam ni duduk dlam mjlis ilmu..kalau Allah tak pilih duk tengok tv3 dh masa ning tgok berita..duduk dalam majlis ilmu satu saat lebih baik drp solat sunat sbyk beribu ribu rakaat..

7.Kita jgn masa solat je ingt kpd Allah..tapi lepas solat tu kena sebut sokmo nama2 Allah jgn dlam solat je..sebut subhanallah je..dalam quran Allah kata dia suke org yg berniaga tetapi sntiasa igt kpd Allah..berjihad di jalan Allah

8.Budok2 muda hari ni sgt gila kpd tgok bola..nk tengok bola tak salah..yg salahnya sampai xsempat nk mari majlis ilmu..smpai xsolat..pemain bola dgn tak tutup auratnya..kita ni yg gi sorok tak boleh mnape..yg bolehnya adalah pemain beribu ribu..

9.Kita ni perlu bersyukur kerana kita dulu takdop sekarang ni ada..Allah mengadakan drp takdop kpd Ada..Allah mengharuskan utk menjadikan kita yg sebut dlam kitab Usuluddin..

10.Org  berkahwin yg tidak dpt anak sila amal ni..baca alfatihah sbyk 40kali pd waktu subuh selama 40 hari berturut turut..InsyaAllah pd tahun tu jgk dia akan dikurniakan anak..sila amal..

11. Ulama kata haram kalau dia tu boleh beranak tetapi makan ubat utk menyekat drp mengandung..kalau ada penyakit takpe..Nabi suke kpd org yg mempunyai anak ramai..jgn kata anak ramai ni susah tapi anak ni lah anugerah dari Allah.

13. Allah beri kpd kita dgn nikmat mata,telinga,kaki jadi gunalah dgn baik..ada mata tengok quran,tengok perkara yg baik..ada telinga dengar lah ayat2 quran dan ada kaki gune ke majlis ilmu..

14. Org yg banyak harta akan lama hisabnya..org yg terakhir di hisab ialah Nabi Sulaiman kerana dia kaya..

15. 2 golongan org yg berjaya ialah org yg mengejar dan org yg belajar..kita tak pandai nk mengajar tapi jadilah org yg belajar tntg ilmu agama..

16.Org yg kasih kpd artis nanti pd dia mati akan bersama artis..kasih kpd org jahat akn bersama org jahat..dan org yg kasih kpd Nabi akan dihimpunkan bersama nabi2..nabi suruh ibu bapa ajar anaknya utk mengenali Allah dan rasul..dan suruh mereka solat pd dia umur 7 tahun..

17.Org yg bersedekah utk org nk membina masjid dgn ikhlas maka Allah telah membina istana buatnya di syurga Allah taala..


Wallahua'lam semoga bermanfaat.

Artikel Terkait

4 comments

Akak lum pernah dgr life kuliah ustaz budak ni... suka cara dia garang n tegas tp perghhh berisi sgt,,,,

ya ke kak? saya pun x dengar juga lagi..banyak membaca tulisan dan nasihat dia je..


EmoticonEmoticon