Isnin, 31 Oktober 2016

Digi - Terjerat Dengan Digi 8 Tahun Sudah

Alhamdulillah..

Al kisah mengenai talian perhubungan masa kini yang semakin hari semakin rancak. Kisahnya mengenai beberapa plan yang di tawarkan oleh pihak Digi, Maxis, Celcom dan beberapa lagi syarikat yang menawarkan pelbagai pakej yang menarik sekali.

AM nak kongsikan bagaimana AM terjerat di dalam perkhimatan Digi selama hampir 8 tahun sudah. Bermula selepas AM tamat pengajian di Politeknik pada 2008, AM sudah mula menggunakan perkhimatan Digi secara Postpaid atau line yang berbayar.

Apabila sebut Digi mesti ramai yang terbayang akan abang kuning bukan? seperti dibawah ini, betul tak?
Digi - Terjerat Dengan Digi 8 Tahun Sudah


Abang kuning nie follow AM dari tahun 2008 lagi, Digi hanya menawarkan perkhimatan panggilan dan sms sahaja. Waktu ini internet atau data masih lagi mahal dan telefon bimbit juga tidak secanggih hari ini.

Waktu ini AM mendapat panggilan dan sms PERCUMA kepada mana-mana sub-line AM tanpa sebarang caj tambahan. Bulanan adalah RM 50 sahaja. Pakej ini AM bertahan selama hampir 6 tahun.

Penghujung 2014 pihak Digi mula menawarkan pakej internet pula kepada AM dengan bayaran yang sama iaitu RM 50 sebulan lagi. Panggilan dan sms bukan lagi PERCUMA untuk sub-line AM tetapi hanya 1000 minit untuk panggilan dan juga 1000 sms sahaja. Data pula hanya 5GB sahaja.

Pakej ini mampu bertahan selama 2 tahun sahaja. Bulan 10 2016 pula secara tak sengaja membuka web Digi untuk check baki semasa sahaja dan gatal tangan untuk melihat-lihat pakej postpaid yang terbaru.

Dengan tak sengaja ini AM menaik taraf pula pakej dari Digi 50 kepada Digi 80.

Digi - Terjerat Dengan Digi 8 Tahun Sudah



Apa kelebihan pakej yang baru dengan yang lama? Timbul pula persoalan Digi menberi pilihan 3 pakej yang tidak mampu AM tolak sekarang.

AM memilih untuk Digi 80 kerana beberapa kelebihan berbanding dengan Digi 50, kerana panggilan untuk mana-mana talian adalah PERCUMA. AM dapat apa yang AM nak selama ini iaitu panggilan PERCUMA untuk mana-mana talian di Malaysia. 

Mudah untuk AM melakukan sebarang urusan kerana AM lebih suka membuat panggilan berbanding dengan aplikasi WhatsApp mahupun sms.

Data pula adalah 20GB untuk sebulan tetapi hanya 10GB pada hari biasa dan 10GB pula untuk hujung minggu. 

Digi - Terjerat Dengan Digi 8 Tahun Sudah


AM mengaktifkan plan Digi 80 di Pusat Khimat Pelanggan Digi d Kota Bharu, kelulusan adalah segera dan apabila menggnakan aplikasi Digi yang di download dari Play Store, dapat PERCUMA 1GB selama seminggu.

Memang tak habis la kalau hanya untuk main Facebook dan WhatsApp sahaja. Memandang AM dah pun tinggal di Rumah Idaman AM yang baru, wifi juga tidak ada di sana. Maka plan Digi 80 adalah amat sesuai untuk AM ambil untuk di kongsikan apabila update blog AM nanti.


Perkongsian ini adalah pengalaman AM sendiri berurusan dengan Digi selama 8 tahun ini dan 8 tahun juga AM tinggalkan top up prepaid. Jika hari ini ada sahabat yang meminta tolong untuk masukkan beberapa digit nombor top up memang AM tak dapat nak buat.

Terbaru pula pihak Celcom juga mengikut jejak Digi dengan tawaran plan yang hampir sama. Sahabat semua boleh rujuk web Celcom atau mana-mana pusat khimat pelanggan Celcom.

Artikel Terkait

5 comments

pernah pakai digi tapi macam tak serasi pula dengan digi.. hehe...

Ya ke? AM memula guna digi sebab signal yang kuat..Sekarang pun dah naik rumah baru pun signal untuk data juga tak mengewakan AM. Teruskan sahaja penggunaan digi..hihihi


EmoticonEmoticon