Isnin, 28 November 2016

13 Tips Sihat Sepanjang Hayat

13 Tips Sihat Sepanjang Hayat

13 Tips sihat sepanjang hayat, semua orang mengimpikan kesihatan yang baik dan berkekalan. Kesihatan tidak dapat di beli di mana-mana kedai tau.

Kesihatan juga adalah kekayaan yang paling maha besar kerana jika harta banyak, masa yang lapang, anak yang ramai mahupun isteri yang ramai sekali pun jika kesihatan adalah masalah kita.

13 Tips Sihat Sepanjang Hayat


Maka kesemuanya tiada guna lagi. Mesti nak tips sihat sepanjang hayat bukan? Dib awah AM senaraikan beberapa tips untuk sahabat AM semua.
     
1. Wanita dilarang menarik barang berat tapi sebaiknya menolak sahaja.
Cuba elakkan membawa barang-barang berat. Ini adalah kerana urat saraf wanita yang cepat lemah.
                         
2. Jalan 50 langkah dapat memperbaiki tulang tubuh. Naik 20 anak tangga  pula memperbaiki tulang lutut.

3. Kopi tidak disarankan bagi WANITA, kerana dapat menyebabkan osteoporosis dan mempercepat monopause.

13 Tips Sihat Sepanjang Hayat

4. Rebus 10 helai daun salam dengan 2 gelas air, minum setiap hari selama 12 hari dapat menurunkan kolestrol dan darah tinggi.

5. Penyebab utama darah tinggi berpunca dari kekurangan kalsium. Tembikai adalah sumber kalsium.

6. Jus pear bersama strawberry 4 buah menaikkan daya tahan tubuh.

7. Anggur hitam dapat menguatkan jantung, anggur hijau pula melangsingkan tubuh, anggur merah melebarkan pembuluh darah agar tidak tersumbat dan juga bertindak sebagai anti kolesterol.

8. Labu kuning baik untuk daya ingatan anak, jika dimakan oleh wanita hamil lebih baik. Untuk lelaki dewasa, labu berguna untuk menghasilkan sperma berkualiti.

9. Pisang untuk yang sering kram dan senggugut.

13 Tips Sihat Sepanjang Hayat

10. Manggis paling baik untuk tulang.

11. Paprika menyembuhkan diabetes, sakit tulang dan anti kanser.

12. Jus Apple dan buncis dapat menjadi ubat pankreas dan diabetes.

13. Makan sayuran hijau pada siang hari dan bertindak sebagai anti stroke.

13 Tips Sihat Sepanjang Hayat


Sayuran telah terbukti dapat membantu memulihkan kesihatan. Hari ini tak semua orang yang makan sayur betul bukan?

Hari ini pelbagai makanan segera yang mudah diperolehi di aman-mana sahaja yang pasti mempunyai kandungan sayur yang sedikit sangat. Maka pelbagai penyakit yang singah di badan kita semua.

Mula hari ini perlu kita mengambil kuantiti sayur hijau dalam kuantiti yang sepatutnya bukan yang minimum mungkin.


Semoga perkongsian tips sihat sepanjang hayat ini dapat membantu sahabat semua untuk mengamalkan gaya hidup yang sihat.

Artikel Terkait

8 comments

Alhamdulillah. da besar ni baru reti makan sayur. dulu tak suka makan sayur. sebab pahit dan warna hijau. sama warna dengan rumput hahhaha

Hahahahaha..
macam2 la..Apa2 pun makan sayur nie baik untuk kesihatan, lagi2 jika makan sayur yang bercampur warna lain seperti makanan korea yang wajib ada dlm makanan adalah 5 warna..

nasib baik Ainaa tak suka kopi. hehe tapi nak minum air rebusan daun tu xmungkin kut.... nnti ada terkeluar balik. btw nice sharing AM. thanks juga sudi singgah + komen blog Ainaa :)

Hihihihi..
AM ok je mana-mana, sekarang AM pulak yang suka minum kopi..

perkongsian yang bagus ni. tapi Cik Ros eni suka kopi. hihi

Alhamdulillah..
Tak salah minum kopi TAPI bukan dalam kuantiti yang banyak dan jangka masa yang kerap..


EmoticonEmoticon