Isnin, 7 November 2016

Petua nak hilangkan sakit mata tanpa ubat

Petua nak hilangkan sakit mata tanpa ubat yang ramai tak tahu tetapi cukup mujarat untuk diamalkan. Sakit mata akan datang tanpa sebab dan amaran kepada sesiapa sahaja.

Petua nak hilangkan sakit mata tanpa ubat


AM juga pernah terkena sakit mata sehingga terpaksa berjumpa dengan doctor kerana AM belum lagi terjumpa petua untuk hilangkan sakit mata yang ini.

Di bawah AM kongsikan beberapa petua yang boleh diamalkan oleh kita semua untuk menghilangkan sakit mata tanpa berjumpa dengan doctor.

Guna madu lebah

Petua nak hilangkan sakit mata tanpa ubat


Caranya: cuci mata anda dengan air, kemudian sapu atau titskan beberapa titik madu ke mata. Kemudian pejamkan mata anda selama 5 minit. Kemudian cuci mata anda, lakukan 2 atau 3 kali sehari.


Rendam mata dalam air garam
Caranya: Sediakan sebekas air garam yang boleh memuatkan bahagian muka dan selamkan muka ke dalam bekas tersebut. Kelip-kelipkan mata di dalam air garam tersebut. Jangan pula anda menyelam di dalam bekas air pulak.

Guna daun sirih

Petua nak hilangkan sakit mata tanpa ubat


Caranya: Basuh 5 helai daun sirih dan tumbuk bersama kunyit sehingga lumat. Campurkan dengan air panas, tapis dan ambil airnya. Kemudian minum air tersebut. Buat setiap hari sehingga baik. Air sirih dan kunyit juga boleh digunakan untuk menguatkan sistem imun badan kita dan bukanya kegunaan luar seperti petua-petua di atas.

Titiskan susu ibu ke dalam mata
Yang ini khas buat bayi sahaja ya, jangan pulak ayah yang sakit mata minta susu ibu ke dalam ayah.

Guna tuala basah

Petua nak hilangkan sakit mata tanpa ubat


Caranya: Guna tuala yang dibasahkan dengan air sejuk dan tekapkan pada mata. Air sejuk boleh mengurangkan bengkak dan memberi keselesaan pada mata yang sakit.

Kurangkan mengadap laptop, handphone, tv

Petua nak hilangkan sakit mata tanpa ubat


Guna teknik 20-20 iaitu 20 minit tengok monitor dan 20 minit rehat. Sekarang agak susah untuk tidak melihat handphone bukan? Bila dah sakit mata kenalah mengurangkan sedikit untuk mengadap gadget elektrolit yang boleh memberi tekanan kepada mata kita yang sakit tadi.

Cuba amalkan doakan di bawah setelah usaha-usaha di atas dilakukan

Petua nak hilangkan sakit mata tanpa ubat


Kita yang beragama islam boleh juga mengamalkan doa ini selepas beberapa usaha yang kita lakukan di atas.


Semoga perkongsian yang ini dapat membantu sahabat-sahabat yang menghadapi situasi sakit mata. Boleh sama-sama kita kongsikan petua menghilangkan sakit mata tanpa ubat.

Artikel Terkait

6 comments

Bagus sangat tips ni.. Boleh try kalau terkena sakit mata.. Thankz share..

Alhamdulillah..Boleh share jika bermanfaat kepada anda..

Bagus tip ni, tapi air garam tu mmg pedih kan..huh..yg madu tu baru dengar...selalu kain je tekap kat mata


EmoticonEmoticon