Selasa, 1 November 2016

Serangan Jantung : Langkah Yang Mampu Menyelamatkan Nyawa

Serangan jantung merupakan PEMBUNUH utama di kalangan rakyat Malaysia sekarang. Mahu tak mahu, kita semua berada di dalam zon yang amat bahaya sekali sekarang. Adakah kerana tekanan hidup yang semakin menekan kita semua atau adakah kerana pemakanan yang diamalkan oleh kita semua?

Sebelum ini AM juga pernah kongsikan Pembunuh No 1 Di Malaysia yang bagus untuk dibaca sekali lagi dan beberapa tips bagi mengelak berlakunya serangan jantung di kalangan kita semua.

Serangan Jantung : Langkah Yang Mampu Menyelamatkan Nyawa


Serangan jantung boleh menyerang sesiapa sahaja malah anak-anak muda juga lebih berpotensi untuk mendapat serangan jantung yang kritikal. Macam mana untuk mengetahui tanda-tanda awal serangan jantung?
  • Rasa mual atau ingin muntah
  • Muka tiba-tiba pucat
  • Rasa takut secara tiba-tiba
  • Sakit pada bahagian bahu, lengan, leher atau rahang
  • Pening atau pengsan
  • Lemah atau rasa sangat letih
  • Susah untuk bernafas
Persoalan kini, adakah anda atau orang tersayang di sekeliling anda pernah mengalami situasi seperti di atas?Mungkin pernah dan kita sahaja yang tak perasan atau kita tidak tahu mengenai tanda-tanda serangan jantung bukan?

Kini kita dah mengetahui dan perlu pula untuk kita membantu pesakit jantung ini dengan beberapa langkah yang bijak dan mampu menyelamatkan nyawa pesaki ini.

Dibawah AM senaraikan beberapa langkah yang WAJIB kita tahu dan tidak panic yang terlampau.

1. Cepat-cepat call talian kecemasan.

Serangan Jantung : Langkah Yang Mampu Menyelamatkan Nyawa

Langkah pertama yang WAJIB anda lakukan apabila melihat orang yang terkena serangan jantung. Jangan terlalu panic dan semua perkara di dalam kalawan anda. Kena faham, masa yang berlalu sangat berharga dan kritikal. Semakin lama masa yang di ambil, semakin banyak kerosakan jantung dan boleh membawa maut kepada orang yang terkena serangan jantung.

2. Jangan cuba untuk membawa pesakit tersebut ke hospital.

Biar betul kan? Kalau tak bawa hospital mungkin kematian akan datang dan kalau nak tunggu ambulan mungkin ambil masa yang lama pula.

Rujuk langkah pertama tadi adalah jawapannya. Kenapa pulak? Bila anda Berjaya menghubungi talian kecemasa, mereka akan mengajar pada anda beberapa langkah yang boleh anda lakukan untuk membantu pesakit jantung ini.

Nasihat AM : - Jika lokasi kejadian adalah berhampiran dengan hospital tidak menjadi masalah untuk membawa pesakit jantung ini ke hospital. Bayangkan jika kejadian ini berlaku jauh dari hospital cam mana?

Sebab itu, pentingnya anda menghubungi talian kecemasan dahulu.

3. Lakukan CPR jika keadaan pesakit jantung sudah tidak bernyawa

Serangan Jantung : Langkah Yang Mampu Menyelamatkan Nyawa

Sejujurnya AM sendiri kurang yakin untuk melakukan CPR ini bukan geli atau takut tapi AM tidak pernah belajar mengenai teknik yang betul CPR ini. Jangan memilih pulak untuk melakukan CPR ini kepada pesakit jantung.

Mungkin dengan bantuan anda ini dapat menyelamatkan satu nyawa, siapa tahu bukan? Jika tidak mengetahui teknik CPR yang betul, kena belajar la ya.

Jika anda hubungi talian kecemasan, mereka juga akan mengajar teknik CPR ini.

4. Jangan biarkan mangsa terbaring di atas lantai.

Kenapa pulak tak boleh baringkan? Kerana keadaan baring, pesakit yang terkena serangan jantung ini akan lebih sukar untuk bernafas. Kedudukan yang terbaik adalah pesakit dalam keadaan duduk dengan lutu mereka dibengkokkan dan mempunyai sokongan pada kepala dan bahu. Cara ini mempu mengurangkan tekanan pada jantung pesakit.

5. Longgarkan pakaian pesakit.

Kenapa perlu longgarkan pakaian mereka. Dekat sinilah kita di galakan untuk berpakaian longgar. Ini adalah kerana, pakaian ketat mampu menyekat aliran darah dalam badan kita. Tak percaya? Cuba ikat tangan kita dengan tali, kemudian rasakan.

6. Jangan beri apa-apa yang perlu melalui mulut pada pesakit.

Yang ini mungkin ramai yang terlupa apabila menghadapi situasi panic bukan. Jangan memberi apa-apa kepada pesakit jantung ini walaupun air kerana akan meningkatkan tekanan darah pada dinding arteri yang boleh menyebabkan kematian kepada pesakit jantung.

7. Jangan dengar cakap pesakit yang kena serangan jantung ni!

Paling akhir adalah jangan sesekali mendengar cakap pesakit jantung ini yang kekadang dah terbiasa dengan ayat “Saya taka pa-apa, saya penant je, rehat sekejap nanti ok la”.

Biasakan kita dengar cam nie, akhirnya kematian yang sekejapnya datang memjemput pesakit tadi.

Bila kita mengetahui tanda-tanda awal serangan jantung, sebaiknya kita hubungi talian kecemasan dengan kadar segera.

Mungkin tindakan anda ini dapat menyelamatkan nyawa orang lain yang masih lagi mempunyai orang tersayang. Siapa tahu bukan?

Semoga perkongsian ini dapat membantu kita semua untuk mengambil langkah yang bijak jika mengalami situasi serangan jantung di sekeliling kita semua.

Saya tak apa-apa! Saya penat je ni! Kena rehat sekejap, jap lagi ok la ni! Kalau mereka cakap macam ni, jangan dengar! Kalau ada gejala-gejala seperti yang aku sebutkan dekat atas, terus sahaja hubungi talian kecemasan.

Ini bukan drama tv oi! Ini kehidupan realiti! Takda orang banyak harta, kena serangan jantung, kemudian balik rumah berehat, kemudian cakap dengan waris dia, harta ini kepunyaan kamu, kemudian, kemudian. Eh! Itu semua jalan cerita dalam drama tv la.

Macam yang aku cakap awal-awal tadi, bukan mukadimah, tapi langkah no #1 tu ya! Mereka yang cepat sampai ke bilik kecemasan, lebih peluang untuk hidup. Pesakit yang kena serangan jantung yang dapat rawatan perubatan dengan segera mampu untuk kurangkan kerosakan jantung mereka. Faham kan?


Artikel Terkait


EmoticonEmoticon