Selasa, 27 Disember 2016

9 Cara Kuruskan Badan

9 Cara Kuruskan Badan | Kuruskan badan adalah impian setiap orang yang GEMUK. Tak kira jantina mahupun usia. Ada yang bujang nak kuruskan badan, ada juga yang sudah berumah tangga pun nak kuruskan badan juga.

Pelbagai alasan yang kita selalu dengar bukan apabila kawan-kawan nak kuruskan badan. Jika anda wanita yang belum berkahwin pasti alasan anda untuk kuruskan badan kerana nak kahwin bukan? Sedangkan anda sebenarnya sudah pun kurus.


9 Cara Kuruskan Badan | Kuruskan badan adalah impian setiap orang yang GEMUK. Tak kira jantina mahupun usia. Ada yang bujang nak kuruskan badan, ada juga yang sudah berumah tangga pun nak kuruskan badan juga.  Pelbagai alasan yang kita selalu dengar bukan apabila kawan-kawan nak kuruskan badan. Jika anda wanita yang belum berkahwin pasti alasan anda untuk kuruskan badan kerana nak kahwin bukan? Sedangkan anda sebenarnya sudah pun kurus.  Begitu juga wanita yang sudah berumah tangga juga akan memberi alasan kerana sudah beranak pinak, badan dah mula berisi tidak seperti sebelum kahwin dulu. Sebaiknya anda membaca 4 Sebab Wanita akan GEMUK Selepas Kahwin.  Pelbagai petua dan tips yang diberi oleh pakar mahupun anda mencari sendiri dengan bantuan pak cik Google. AM bukanlah orang yang pakar dalam bab pemakanan mahupun untuk mengajar anda untuk kuruskan badan tapi AM juga mengalami masalah seperti anda yang sedang membaca artikel AM ini.  Jika bukan kerana anda sedang memikirkan masalah berat badan pasti anda tidak akan membaca artikel ini. Ini adalah pengalaman AM untuk dikongsi bersama anda semua. Semoga perkongsian 9 Cara Kuruskan Badan ini mampu memberi sedikit sebanyak ilmu untuk anda kuruskan badan anda.


Begitu juga wanita yang sudah berumah tangga juga akan memberi alasan kerana sudah beranak pinak, badan dah mula berisi tidak seperti sebelum kahwin dulu. Sebaiknya anda membaca 4 Sebab Wanita akan GEMUK Selepas Kahwin.

Pelbagai petua dan tips yang diberi oleh pakar mahupun anda mencari sendiri dengan bantuan pak cik Google. AM bukanlah orang yang pakar dalam bab pemakanan mahupun untuk mengajar anda untuk kuruskan badan tapi AM juga mengalami masalah seperti anda yang sedang membaca artikel AM ini.


9 Cara Kuruskan Badan | Kuruskan badan adalah impian setiap orang yang GEMUK. Tak kira jantina mahupun usia. Ada yang bujang nak kuruskan badan, ada juga yang sudah berumah tangga pun nak kuruskan badan juga.  Pelbagai alasan yang kita selalu dengar bukan apabila kawan-kawan nak kuruskan badan. Jika anda wanita yang belum berkahwin pasti alasan anda untuk kuruskan badan kerana nak kahwin bukan? Sedangkan anda sebenarnya sudah pun kurus.  Begitu juga wanita yang sudah berumah tangga juga akan memberi alasan kerana sudah beranak pinak, badan dah mula berisi tidak seperti sebelum kahwin dulu. Sebaiknya anda membaca 4 Sebab Wanita akan GEMUK Selepas Kahwin.  Pelbagai petua dan tips yang diberi oleh pakar mahupun anda mencari sendiri dengan bantuan pak cik Google. AM bukanlah orang yang pakar dalam bab pemakanan mahupun untuk mengajar anda untuk kuruskan badan tapi AM juga mengalami masalah seperti anda yang sedang membaca artikel AM ini.  Jika bukan kerana anda sedang memikirkan masalah berat badan pasti anda tidak akan membaca artikel ini. Ini adalah pengalaman AM untuk dikongsi bersama anda semua. Semoga perkongsian 9 Cara Kuruskan Badan ini mampu memberi sedikit sebanyak ilmu untuk anda kuruskan badan anda.


Jika bukan kerana anda sedang memikirkan masalah berat badan pasti anda tidak akan membaca artikel ini. Ini adalah pengalaman AM untuk dikongsi bersama anda semua. Semoga perkongsian 9 Cara Kuruskan Badan ini mampu memberi sedikit sebanyak ilmu untuk anda kuruskan badan anda.

Jom baca 9 Cara Kuruskan Badan :-


Setkan Minda Untuk Kurus


9 Cara Kuruskan Badan | Kuruskan badan adalah impian setiap orang yang GEMUK. Tak kira jantina mahupun usia. Ada yang bujang nak kuruskan badan, ada juga yang sudah berumah tangga pun nak kuruskan badan juga.  Pelbagai alasan yang kita selalu dengar bukan apabila kawan-kawan nak kuruskan badan. Jika anda wanita yang belum berkahwin pasti alasan anda untuk kuruskan badan kerana nak kahwin bukan? Sedangkan anda sebenarnya sudah pun kurus.  Begitu juga wanita yang sudah berumah tangga juga akan memberi alasan kerana sudah beranak pinak, badan dah mula berisi tidak seperti sebelum kahwin dulu. Sebaiknya anda membaca 4 Sebab Wanita akan GEMUK Selepas Kahwin.  Pelbagai petua dan tips yang diberi oleh pakar mahupun anda mencari sendiri dengan bantuan pak cik Google. AM bukanlah orang yang pakar dalam bab pemakanan mahupun untuk mengajar anda untuk kuruskan badan tapi AM juga mengalami masalah seperti anda yang sedang membaca artikel AM ini.  Jika bukan kerana anda sedang memikirkan masalah berat badan pasti anda tidak akan membaca artikel ini. Ini adalah pengalaman AM untuk dikongsi bersama anda semua. Semoga perkongsian 9 Cara Kuruskan Badan ini mampu memberi sedikit sebanyak ilmu untuk anda kuruskan badan anda.

Selepas anda buat keputusan untuk kuruskan badan. Minda juga harus setuju dengan permintaan anda. Tiada lagi tanguh-tanguh untuk esok ke, bulan depan ke atau tahun depan.

Selagi anda masih lagi menangguh untuk kuruskan badan, selagi itulah anda tidak akan kurus sampai bila-bila. AM pun macam nie la, waktu nak kurus bukan baik lagi jaga makan. Tapi bila ada makanan yang sedap-sedap terus lupa nak kuruskan badan.

Jangan jadi seperti AM nya. Fokus dan disiplinkan diri anda untuk kuruskan badan.


Pelajari Ilmu Kalori

9 Cara Kuruskan Badan | Kuruskan badan adalah impian setiap orang yang GEMUK. Tak kira jantina mahupun usia. Ada yang bujang nak kuruskan badan, ada juga yang sudah berumah tangga pun nak kuruskan badan juga.  Pelbagai alasan yang kita selalu dengar bukan apabila kawan-kawan nak kuruskan badan. Jika anda wanita yang belum berkahwin pasti alasan anda untuk kuruskan badan kerana nak kahwin bukan? Sedangkan anda sebenarnya sudah pun kurus.  Begitu juga wanita yang sudah berumah tangga juga akan memberi alasan kerana sudah beranak pinak, badan dah mula berisi tidak seperti sebelum kahwin dulu. Sebaiknya anda membaca 4 Sebab Wanita akan GEMUK Selepas Kahwin.  Pelbagai petua dan tips yang diberi oleh pakar mahupun anda mencari sendiri dengan bantuan pak cik Google. AM bukanlah orang yang pakar dalam bab pemakanan mahupun untuk mengajar anda untuk kuruskan badan tapi AM juga mengalami masalah seperti anda yang sedang membaca artikel AM ini.  Jika bukan kerana anda sedang memikirkan masalah berat badan pasti anda tidak akan membaca artikel ini. Ini adalah pengalaman AM untuk dikongsi bersama anda semua. Semoga perkongsian 9 Cara Kuruskan Badan ini mampu memberi sedikit sebanyak ilmu untuk anda kuruskan badan anda.

Pernah terfikir tak macam mana kalori ini terbakar? Paling mudah adalah dengan anda tidur sahaja. Betul, hanya dengan tidur kalori boleh terbakar dan anda boleh kuruskan badan. AM pernah kongsikan Panduan Kuruskan Badan yang menyentuh isu tidur mampu menurunkan berat badan anda.

Anda perlu mempelajari ilmu kalori ini, macam mana? Tanya pak cik Google lah. Anda perlu mengetahui berapa jumlah kalori yang anda perlukan sehari.

Ambil contoh jika anda perlukan 1500 kcal sahaja, maka ambilah jumlah makanan yang mempunyai jumlah kalori itu. Jangan pula anda terlebih makan kalori nanti sampai bila pun anda tak kurus, paling nyeri berat badan pulak yang bertambah.

Makan Dalam Kuantiti Yang Sedikit

9 Cara Kuruskan Badan | Kuruskan badan adalah impian setiap orang yang GEMUK. Tak kira jantina mahupun usia. Ada yang bujang nak kuruskan badan, ada juga yang sudah berumah tangga pun nak kuruskan badan juga.  Pelbagai alasan yang kita selalu dengar bukan apabila kawan-kawan nak kuruskan badan. Jika anda wanita yang belum berkahwin pasti alasan anda untuk kuruskan badan kerana nak kahwin bukan? Sedangkan anda sebenarnya sudah pun kurus.  Begitu juga wanita yang sudah berumah tangga juga akan memberi alasan kerana sudah beranak pinak, badan dah mula berisi tidak seperti sebelum kahwin dulu. Sebaiknya anda membaca 4 Sebab Wanita akan GEMUK Selepas Kahwin.  Pelbagai petua dan tips yang diberi oleh pakar mahupun anda mencari sendiri dengan bantuan pak cik Google. AM bukanlah orang yang pakar dalam bab pemakanan mahupun untuk mengajar anda untuk kuruskan badan tapi AM juga mengalami masalah seperti anda yang sedang membaca artikel AM ini.  Jika bukan kerana anda sedang memikirkan masalah berat badan pasti anda tidak akan membaca artikel ini. Ini adalah pengalaman AM untuk dikongsi bersama anda semua. Semoga perkongsian 9 Cara Kuruskan Badan ini mampu memberi sedikit sebanyak ilmu untuk anda kuruskan badan anda.

Cuba melatih diri dan nafsu makan untuk makan dalam kuantiti yang sedikit tetapi kerap. Bukan mudah untuk kita mendidik nafsu untuk makan sedikit jika tabiat kita makan nasi sepinggang penuh.

Disiplin dan minda yang nak kurus pasti boleh dilakukan. Jika anda sentiasa lapar seperti AM, cuba sediakan biskut di tempat kerja, lapar makan biskut bersama air mineral. Jika di rumah sediakan buah-buahan segar untuk anda makan bila terasa lapar.

Elakkan Makan Malam

9 Cara Kuruskan Badan | Kuruskan badan adalah impian setiap orang yang GEMUK. Tak kira jantina mahupun usia. Ada yang bujang nak kuruskan badan, ada juga yang sudah berumah tangga pun nak kuruskan badan juga.  Pelbagai alasan yang kita selalu dengar bukan apabila kawan-kawan nak kuruskan badan. Jika anda wanita yang belum berkahwin pasti alasan anda untuk kuruskan badan kerana nak kahwin bukan? Sedangkan anda sebenarnya sudah pun kurus.  Begitu juga wanita yang sudah berumah tangga juga akan memberi alasan kerana sudah beranak pinak, badan dah mula berisi tidak seperti sebelum kahwin dulu. Sebaiknya anda membaca 4 Sebab Wanita akan GEMUK Selepas Kahwin.  Pelbagai petua dan tips yang diberi oleh pakar mahupun anda mencari sendiri dengan bantuan pak cik Google. AM bukanlah orang yang pakar dalam bab pemakanan mahupun untuk mengajar anda untuk kuruskan badan tapi AM juga mengalami masalah seperti anda yang sedang membaca artikel AM ini.  Jika bukan kerana anda sedang memikirkan masalah berat badan pasti anda tidak akan membaca artikel ini. Ini adalah pengalaman AM untuk dikongsi bersama anda semua. Semoga perkongsian 9 Cara Kuruskan Badan ini mampu memberi sedikit sebanyak ilmu untuk anda kuruskan badan anda.

Yang ini paling kritikal ketika AM mula bercita-cita untuk kuruskan badan yang semakin hari semakin membesar. Sebenarnya perut kita memerlukan 4 jam untuk menghadamkan makanan yang kita makan.

Sebaiknya kita makan sebelum magrib untuk memberi ruang kepada perut untuk menghadamkan makanan yang kita makan. Jika kita makan jam 9 malam, kita perlu berjaga sehingga jam 1 pagi. Bagaimana jika jam 11 sudah terlena disebabkan makan terlalu banyak tadi? Jawapannya makanan tadi jadi lemak tepu dan badan kita menjadi semakin besar dan gemuk. Elakkan makan lewat malam.

Elakkan Makanan dan Minuman Yang Bergula


9 Cara Kuruskan Badan | Kuruskan badan adalah impian setiap orang yang GEMUK. Tak kira jantina mahupun usia. Ada yang bujang nak kuruskan badan, ada juga yang sudah berumah tangga pun nak kuruskan badan juga.  Pelbagai alasan yang kita selalu dengar bukan apabila kawan-kawan nak kuruskan badan. Jika anda wanita yang belum berkahwin pasti alasan anda untuk kuruskan badan kerana nak kahwin bukan? Sedangkan anda sebenarnya sudah pun kurus.  Begitu juga wanita yang sudah berumah tangga juga akan memberi alasan kerana sudah beranak pinak, badan dah mula berisi tidak seperti sebelum kahwin dulu. Sebaiknya anda membaca 4 Sebab Wanita akan GEMUK Selepas Kahwin.  Pelbagai petua dan tips yang diberi oleh pakar mahupun anda mencari sendiri dengan bantuan pak cik Google. AM bukanlah orang yang pakar dalam bab pemakanan mahupun untuk mengajar anda untuk kuruskan badan tapi AM juga mengalami masalah seperti anda yang sedang membaca artikel AM ini.  Jika bukan kerana anda sedang memikirkan masalah berat badan pasti anda tidak akan membaca artikel ini. Ini adalah pengalaman AM untuk dikongsi bersama anda semua. Semoga perkongsian 9 Cara Kuruskan Badan ini mampu memberi sedikit sebanyak ilmu untuk anda kuruskan badan anda.

Bukan untuk orang tua atau yang ada penyakit kencing manis sahaja. Ianya penting untuk setiap peringkat umur. Jauhkan diri anda dan keluarga anda daripada minuman bersoda dan jus berada di pasaran. Kandungan gula di dalam minuman tersebut cukup banyak jika anda mengkajinya.

Minum air masak adalah lebih baik. AM juga mengamalkan minum air masak atau air mineral yang bersuhu bilik sahaja. Rasanya memang tak sedap tapi bagus untuk kesihatan.

Tukar Kepada Makanan Yang Rendah Lemak

9 Cara Kuruskan Badan | Kuruskan badan adalah impian setiap orang yang GEMUK. Tak kira jantina mahupun usia. Ada yang bujang nak kuruskan badan, ada juga yang sudah berumah tangga pun nak kuruskan badan juga.  Pelbagai alasan yang kita selalu dengar bukan apabila kawan-kawan nak kuruskan badan. Jika anda wanita yang belum berkahwin pasti alasan anda untuk kuruskan badan kerana nak kahwin bukan? Sedangkan anda sebenarnya sudah pun kurus.  Begitu juga wanita yang sudah berumah tangga juga akan memberi alasan kerana sudah beranak pinak, badan dah mula berisi tidak seperti sebelum kahwin dulu. Sebaiknya anda membaca 4 Sebab Wanita akan GEMUK Selepas Kahwin.  Pelbagai petua dan tips yang diberi oleh pakar mahupun anda mencari sendiri dengan bantuan pak cik Google. AM bukanlah orang yang pakar dalam bab pemakanan mahupun untuk mengajar anda untuk kuruskan badan tapi AM juga mengalami masalah seperti anda yang sedang membaca artikel AM ini.  Jika bukan kerana anda sedang memikirkan masalah berat badan pasti anda tidak akan membaca artikel ini. Ini adalah pengalaman AM untuk dikongsi bersama anda semua. Semoga perkongsian 9 Cara Kuruskan Badan ini mampu memberi sedikit sebanyak ilmu untuk anda kuruskan badan anda.

Pernah tak semasa anda pergi membeli barang dapur, anda memilih barang terutamanya makan, anda melihat dahulu kandungan nutrisi yang ada pada label. Pernah tak?

Sejujurnya AM tak pernah pun tengok melainkan tarikh luput sahaja. Disini lah gunanya ilmu yang AM cakap kan tadi. Kembali kepada asas iaitu ilmu mengenai kalori dan lemak. Bila anda mempunyai ilmu pasti anda akan makan nasi penuh sepinggan atau separuh?

Banyakkan Makan Buah

AM memang cukup minat dengan buah-buahan, selalu kalau pergi membeli barang dapur, buah-buahan adalah perkara wajib. Seperti AM cakap sebelum ini, makan dalam kuantiti yang sedikit tetapi kerap. Yang kerap ini lah AM gantikan dengan buah-buahan segar.
Pelbanyakkan makan buah-buah tempatan seperti pisang, tembikar dan sebagainya. 


9 Cara Kuruskan Badan | Kuruskan badan adalah impian setiap orang yang GEMUK. Tak kira jantina mahupun usia. Ada yang bujang nak kuruskan badan, ada juga yang sudah berumah tangga pun nak kuruskan badan juga.  Pelbagai alasan yang kita selalu dengar bukan apabila kawan-kawan nak kuruskan badan. Jika anda wanita yang belum berkahwin pasti alasan anda untuk kuruskan badan kerana nak kahwin bukan? Sedangkan anda sebenarnya sudah pun kurus.  Begitu juga wanita yang sudah berumah tangga juga akan memberi alasan kerana sudah beranak pinak, badan dah mula berisi tidak seperti sebelum kahwin dulu. Sebaiknya anda membaca 4 Sebab Wanita akan GEMUK Selepas Kahwin.  Pelbagai petua dan tips yang diberi oleh pakar mahupun anda mencari sendiri dengan bantuan pak cik Google. AM bukanlah orang yang pakar dalam bab pemakanan mahupun untuk mengajar anda untuk kuruskan badan tapi AM juga mengalami masalah seperti anda yang sedang membaca artikel AM ini.  Jika bukan kerana anda sedang memikirkan masalah berat badan pasti anda tidak akan membaca artikel ini. Ini adalah pengalaman AM untuk dikongsi bersama anda semua. Semoga perkongsian 9 Cara Kuruskan Badan ini mampu memberi sedikit sebanyak ilmu untuk anda kuruskan badan anda.


Malaysia kaya dengan buah-buahan yang mempunyai khasiat yang tinggi. Sebagai contoh buah pisang kaya dengan vitamin dan anti-oksidan untuk badan kita kekal sihat.

Banyakkan Minum Air Masak

9 Cara Kuruskan Badan | Kuruskan badan adalah impian setiap orang yang GEMUK. Tak kira jantina mahupun usia. Ada yang bujang nak kuruskan badan, ada juga yang sudah berumah tangga pun nak kuruskan badan juga.  Pelbagai alasan yang kita selalu dengar bukan apabila kawan-kawan nak kuruskan badan. Jika anda wanita yang belum berkahwin pasti alasan anda untuk kuruskan badan kerana nak kahwin bukan? Sedangkan anda sebenarnya sudah pun kurus.  Begitu juga wanita yang sudah berumah tangga juga akan memberi alasan kerana sudah beranak pinak, badan dah mula berisi tidak seperti sebelum kahwin dulu. Sebaiknya anda membaca 4 Sebab Wanita akan GEMUK Selepas Kahwin.  Pelbagai petua dan tips yang diberi oleh pakar mahupun anda mencari sendiri dengan bantuan pak cik Google. AM bukanlah orang yang pakar dalam bab pemakanan mahupun untuk mengajar anda untuk kuruskan badan tapi AM juga mengalami masalah seperti anda yang sedang membaca artikel AM ini.  Jika bukan kerana anda sedang memikirkan masalah berat badan pasti anda tidak akan membaca artikel ini. Ini adalah pengalaman AM untuk dikongsi bersama anda semua. Semoga perkongsian 9 Cara Kuruskan Badan ini mampu memberi sedikit sebanyak ilmu untuk anda kuruskan badan anda.

Jika nak kuruskan badan, banyakkan minum air masak setiap hari. Disarankan untuk minum air masak 8 gelas sehari atau 2 liter. Ditekankan sekali lagi air masak kosong dan bukanya air manis yang bergula atau air sejuk.

Banyakkan Berjalan


9 Cara Kuruskan Badan | Kuruskan badan adalah impian setiap orang yang GEMUK. Tak kira jantina mahupun usia. Ada yang bujang nak kuruskan badan, ada juga yang sudah berumah tangga pun nak kuruskan badan juga.  Pelbagai alasan yang kita selalu dengar bukan apabila kawan-kawan nak kuruskan badan. Jika anda wanita yang belum berkahwin pasti alasan anda untuk kuruskan badan kerana nak kahwin bukan? Sedangkan anda sebenarnya sudah pun kurus.  Begitu juga wanita yang sudah berumah tangga juga akan memberi alasan kerana sudah beranak pinak, badan dah mula berisi tidak seperti sebelum kahwin dulu. Sebaiknya anda membaca 4 Sebab Wanita akan GEMUK Selepas Kahwin.  Pelbagai petua dan tips yang diberi oleh pakar mahupun anda mencari sendiri dengan bantuan pak cik Google. AM bukanlah orang yang pakar dalam bab pemakanan mahupun untuk mengajar anda untuk kuruskan badan tapi AM juga mengalami masalah seperti anda yang sedang membaca artikel AM ini.  Jika bukan kerana anda sedang memikirkan masalah berat badan pasti anda tidak akan membaca artikel ini. Ini adalah pengalaman AM untuk dikongsi bersama anda semua. Semoga perkongsian 9 Cara Kuruskan Badan ini mampu memberi sedikit sebanyak ilmu untuk anda kuruskan badan anda.

Tidak perlu anda ke gym atau pusat riadah untuk berjalan, cukup sekadar anda berjalan di rumah atau melakukan kerja-kerja rumah seperti menyapu halaman rumah, membasuh kereta, menanam bunga atau sebagainya.

Janji anda boleh mengeluarkan peluh setiap petang jika mampu atau 3 kali seminggu pun dah memandai. Jika anda malas alamaknya anda akan kekal dengan berat badan atau berat badan anda makin bertambah.

Sekian dahulu perkongsian AM untuk anda semua. Jika berpeluang AM akan kongsikan lagi petua atau tips untuk kuruskan badan.

AM doakan anda semua berjaya untuk menurunkan berat badan anda semua. Jadikan seperti di bawah :-


9 Cara Kuruskan Badan | Kuruskan badan adalah impian setiap orang yang GEMUK. Tak kira jantina mahupun usia. Ada yang bujang nak kuruskan badan, ada juga yang sudah berumah tangga pun nak kuruskan badan juga.  Pelbagai alasan yang kita selalu dengar bukan apabila kawan-kawan nak kuruskan badan. Jika anda wanita yang belum berkahwin pasti alasan anda untuk kuruskan badan kerana nak kahwin bukan? Sedangkan anda sebenarnya sudah pun kurus.  Begitu juga wanita yang sudah berumah tangga juga akan memberi alasan kerana sudah beranak pinak, badan dah mula berisi tidak seperti sebelum kahwin dulu. Sebaiknya anda membaca 4 Sebab Wanita akan GEMUK Selepas Kahwin.  Pelbagai petua dan tips yang diberi oleh pakar mahupun anda mencari sendiri dengan bantuan pak cik Google. AM bukanlah orang yang pakar dalam bab pemakanan mahupun untuk mengajar anda untuk kuruskan badan tapi AM juga mengalami masalah seperti anda yang sedang membaca artikel AM ini.  Jika bukan kerana anda sedang memikirkan masalah berat badan pasti anda tidak akan membaca artikel ini. Ini adalah pengalaman AM untuk dikongsi bersama anda semua. Semoga perkongsian 9 Cara Kuruskan Badan ini mampu memberi sedikit sebanyak ilmu untuk anda kuruskan badan anda.


Sila share atau kongsikan artikel ini kepada kawan-kawan anda supaya mereka juga mendapat manfaat.

Artikel Terkait


EmoticonEmoticon