Khamis, 8 Disember 2016

Petua Tumit Pecah

Petua Tumit Pecah |Masalah tumit pecah sering berlaku kepada wanita tanpa mengira usia. Baik gadis mahupun kaum ibu, semua tidak terlepas.

Bagi lelaki, kulit kaki yang kering dan pecah tidak menjadi masalah yang penting. Mereka tidak akan datang mendapatkan rawatan sehingga kaki mereka yang merekah dan pecah itu mula dijangkiti kuman dan menyebabkan kesakitan.

AM la macam nie, selagi tak sakit selagi itulah buat tak tahu. Berbeza pula dengan wanita.

Bagi wanita pula, kulit kaki yang kering dan pecah memberikan kesan yang kurang menyenangkan. Mereka akan merasa malu untuk berjalan dengan kaki yang sebegitu apatah lagi jika mereka duduk bersempuh berjemaah. Pasti akan ada yang menegur atau yang paling tak tahan yang memyindir-yindir.

Petua Tumit Pecah |Masalah tumit pecah sering berlaku kepada wanita tanpa mengira usia. Baik gadis mahupun kaum ibu, semua tidak terlepas.   Bagi lelaki, kulit kaki yang kering dan pecah tidak menjadi masalah yang penting. Mereka tidak akan dating mendapatkan rawatan sehingga kaki mereka yang merekah dan pecah itu mula dijangkiti kuman dan menyebabkan kesakita.  AM la macam nie, selagi tak sakit selagi itulah buat tak tahu. Berbeza pula dengan waniat.  Bagi wanita pula, kulit kaki yang kering dan pecah memberikan kesan yang kurang menyenangkan. Merek akan merasa malu untuk berjalan dengan kaki yang sebegitu apatah lagi jika mereka duduk bersempuh berjemaah. Pasti aka nada yang menegur atau yang paling tak tahan yang memyindir-yindir.  Kebiasaannya rekahan berlaku di bahagian tumit namun ada juga wanita yang mengalami rekahan di sekeliling kaki. Walaupun masalah ini tidak membahayakan kesihatan namun ia sebenarnya adalah petanda kulit anda terlalu kering. Kekurangan air di dalam badan turut mengakibatkan kulit di bahagian kaki khususnya tumit dan tapak kaki menjadi kering. Pada mulanya, kulit kelihatan berkilat dan bersisik. Jika tidak dirawat dan dijaga dengan betul, bahagian ini mengeras dan akhirnya merekah atau pecah. Inilah proses yang menyebabkan berlakunya tumit pecah. Motif : Berjalan kaki banyak juga penyebab masalah tumit kaki pecah. Betul ke? Selain itu, sudah semestinya rekahan di bahagian ini mencerminkan diri anda yang tidak peka menjaga kecantikan dan kebersihan diri. Penampilan turut terjejas terutama bagi golongan yang gemar menggayakan sandal.


Kebiasaannya rekahan berlaku di bahagian tumit namun ada juga wanita yang mengalami rekahan di sekeliling kaki.

Walaupun masalah ini tidak membahayakan kesihatan namun ia sebenarnya adalah petanda kulit anda terlalu kering. Kekurangan air di dalam badan turut mengakibatkan kulit di bahagian kaki khususnya tumit dan tapak kaki menjadi kering.

Pada mulanya, kulit kelihatan berkilat dan bersisik. Jika tidak dirawat dan dijaga dengan betul, bahagian ini mengeras dan akhirnya merekah atau pecah. Inilah proses yang menyebabkan berlakunya tumit pecah.


Mitos : Berjalan kaki banyak juga penyebab masalah tumit kaki pecah. Betul ke?

Selain itu, sudah semestinya rekahan di bahagian ini mencerminkan diri anda yang tidak peka menjaga kecantikan dan kebersihan diri. Penampilan turut terjejas terutama bagi golongan yang gemar menggayakan sandal.

Petua Tumit Pecah |Masalah tumit pecah sering berlaku kepada wanita tanpa mengira usia. Baik gadis mahupun kaum ibu, semua tidak terlepas.   Bagi lelaki, kulit kaki yang kering dan pecah tidak menjadi masalah yang penting. Mereka tidak akan dating mendapatkan rawatan sehingga kaki mereka yang merekah dan pecah itu mula dijangkiti kuman dan menyebabkan kesakita.  AM la macam nie, selagi tak sakit selagi itulah buat tak tahu. Berbeza pula dengan waniat.  Bagi wanita pula, kulit kaki yang kering dan pecah memberikan kesan yang kurang menyenangkan. Merek akan merasa malu untuk berjalan dengan kaki yang sebegitu apatah lagi jika mereka duduk bersempuh berjemaah. Pasti aka nada yang menegur atau yang paling tak tahan yang memyindir-yindir.  Kebiasaannya rekahan berlaku di bahagian tumit namun ada juga wanita yang mengalami rekahan di sekeliling kaki. Walaupun masalah ini tidak membahayakan kesihatan namun ia sebenarnya adalah petanda kulit anda terlalu kering. Kekurangan air di dalam badan turut mengakibatkan kulit di bahagian kaki khususnya tumit dan tapak kaki menjadi kering. Pada mulanya, kulit kelihatan berkilat dan bersisik. Jika tidak dirawat dan dijaga dengan betul, bahagian ini mengeras dan akhirnya merekah atau pecah. Inilah proses yang menyebabkan berlakunya tumit pecah. Motif : Berjalan kaki banyak juga penyebab masalah tumit kaki pecah. Betul ke? Selain itu, sudah semestinya rekahan di bahagian ini mencerminkan diri anda yang tidak peka menjaga kecantikan dan kebersihan diri. Penampilan turut terjejas terutama bagi golongan yang gemar menggayakan sandal.



Sandal dan AM tidak dapat dipisahkan dah, dari kanak-kanak hingga zaman remaja dan kini zaman berumahtangga pun AM masih lagi bersandal sahaja. Agak rimas nak berkasut walaupun travel jauh.

APAKAH PUNCA TUMIT MEREKAH?

  • Kekurangan air menyebabkan kulit menjadi kering,berkilat,bersisik dan akhirnya keras diikuti dengan rekahan.
  • Genetik atau baka antara faktor yang dikenal pasti sebagai salah satu punca tumit pecah.Jika keluarga anda mempunyai kulit yang kering,biasanya anda juga cenderung berdepan dengan masalah tersebut.
  • Pertambahan berat badan turut menyebabkan tumit pecah kerana kaki tidak dapat menampung bahagian atas badan yang melebar.
  • Sepanjang tempoh hamil,wanita juga berdepan dengan masalah ini.Ia dikatikan dengan pertambahan berat badan dan perubahan hormon.
  • Rekaan kasut yang tidak sesuai dan terlalu ketat.Pemakaian kasut tumit tinggi yang terlalu lama juga menyebabkan tumit mendapat tekanan yang tinggi.
  • Tidak memakai stoking ketika bersukan menyebabkan kulit mudah tercedera.

Namun usahlah terlalu runsing, kulit kering dan tumit pecah boleh dirawat sendiri di rumah dengan menggunakan produk yang betul serta penjagaan rapi.

Petua Tumit Pecah |Masalah tumit pecah sering berlaku kepada wanita tanpa mengira usia. Baik gadis mahupun kaum ibu, semua tidak terlepas.   Bagi lelaki, kulit kaki yang kering dan pecah tidak menjadi masalah yang penting. Mereka tidak akan dating mendapatkan rawatan sehingga kaki mereka yang merekah dan pecah itu mula dijangkiti kuman dan menyebabkan kesakita.  AM la macam nie, selagi tak sakit selagi itulah buat tak tahu. Berbeza pula dengan waniat.  Bagi wanita pula, kulit kaki yang kering dan pecah memberikan kesan yang kurang menyenangkan. Merek akan merasa malu untuk berjalan dengan kaki yang sebegitu apatah lagi jika mereka duduk bersempuh berjemaah. Pasti aka nada yang menegur atau yang paling tak tahan yang memyindir-yindir.  Kebiasaannya rekahan berlaku di bahagian tumit namun ada juga wanita yang mengalami rekahan di sekeliling kaki. Walaupun masalah ini tidak membahayakan kesihatan namun ia sebenarnya adalah petanda kulit anda terlalu kering. Kekurangan air di dalam badan turut mengakibatkan kulit di bahagian kaki khususnya tumit dan tapak kaki menjadi kering. Pada mulanya, kulit kelihatan berkilat dan bersisik. Jika tidak dirawat dan dijaga dengan betul, bahagian ini mengeras dan akhirnya merekah atau pecah. Inilah proses yang menyebabkan berlakunya tumit pecah. Motif : Berjalan kaki banyak juga penyebab masalah tumit kaki pecah. Betul ke? Selain itu, sudah semestinya rekahan di bahagian ini mencerminkan diri anda yang tidak peka menjaga kecantikan dan kebersihan diri. Penampilan turut terjejas terutama bagi golongan yang gemar menggayakan sandal.


Baca juga : Petua Menghilangkan Pecah Pada Tumit Kaki

Tidak perlu membazir wang merawat bahagian yang bermasalah di spa atau bertemu doktor, anda hanya perlukan informasi dan bijak memilih produk khusus untuk penjagaan kaki.

Nota : Petua dan tips yang diberi adalah untuk masalah tumit kaki pecah yang tidak kritikal.

Jom ikuti tip penjagaan tumit.

CARA MENGATASI TUMIT MEREKAH

  • Minum air secukupnya,Jika cuaca panas,tingkatkan pengambilan air kosong agar tubuh anda tidak mengalami dehidrasi.
  • Kekalkan berat badan ideal
  • Urut kaki terutama di bahagian tumit sebelum tidur dengan menggunakan losyen,minyak atau krim khas.Ia bukan sahaja dapat melembap dan melembutkan kulit malah melancarkan perjalanan darah dan merehatkan bahagian ini selepas seharian kita bekerja keras.
  • Pakai stoking jika mengenakan kasut sukan.Pilih rekaan kasut yang sesuai dan tidak ketat agar kaki selesa.


Petua Tumit Pecah |Masalah tumit pecah sering berlaku kepada wanita tanpa mengira usia. Baik gadis mahupun kaum ibu, semua tidak terlepas.   Bagi lelaki, kulit kaki yang kering dan pecah tidak menjadi masalah yang penting. Mereka tidak akan dating mendapatkan rawatan sehingga kaki mereka yang merekah dan pecah itu mula dijangkiti kuman dan menyebabkan kesakita.  AM la macam nie, selagi tak sakit selagi itulah buat tak tahu. Berbeza pula dengan waniat.  Bagi wanita pula, kulit kaki yang kering dan pecah memberikan kesan yang kurang menyenangkan. Merek akan merasa malu untuk berjalan dengan kaki yang sebegitu apatah lagi jika mereka duduk bersempuh berjemaah. Pasti aka nada yang menegur atau yang paling tak tahan yang memyindir-yindir.  Kebiasaannya rekahan berlaku di bahagian tumit namun ada juga wanita yang mengalami rekahan di sekeliling kaki. Walaupun masalah ini tidak membahayakan kesihatan namun ia sebenarnya adalah petanda kulit anda terlalu kering. Kekurangan air di dalam badan turut mengakibatkan kulit di bahagian kaki khususnya tumit dan tapak kaki menjadi kering. Pada mulanya, kulit kelihatan berkilat dan bersisik. Jika tidak dirawat dan dijaga dengan betul, bahagian ini mengeras dan akhirnya merekah atau pecah. Inilah proses yang menyebabkan berlakunya tumit pecah. Motif : Berjalan kaki banyak juga penyebab masalah tumit kaki pecah. Betul ke? Selain itu, sudah semestinya rekahan di bahagian ini mencerminkan diri anda yang tidak peka menjaga kecantikan dan kebersihan diri. Penampilan turut terjejas terutama bagi golongan yang gemar menggayakan sandal.


PETUA MERAWAT TUMIT MEREKAH

  • Lumur asam jawa di bahagian tumit , kemudian rendamkan kaki seketika di dalam air suam yang berisi garam bukit.
  • Geselkan tumit kaki pada rumput yang masih berembun di waktu pagi. Lakukan setiap hari sehingga berpuas hati.
  • Lenyek tumit atau bahagian kaki yang merekah dengan beberapa butir nasi yang masih suam. Lakukan setiap hari untuk hasil yang memuaskan.
  • Gosok bahagian yang pecah dengan batu sungai, ia dapat menanggalkan sel kulit mati dan melicinkan bahagian ini.
  • Gosok tumit pecah dengan bawang merah.

Petua Tumit Pecah |Masalah tumit pecah sering berlaku kepada wanita tanpa mengira usia. Baik gadis mahupun kaum ibu, semua tidak terlepas.   Bagi lelaki, kulit kaki yang kering dan pecah tidak menjadi masalah yang penting. Mereka tidak akan dating mendapatkan rawatan sehingga kaki mereka yang merekah dan pecah itu mula dijangkiti kuman dan menyebabkan kesakita.  AM la macam nie, selagi tak sakit selagi itulah buat tak tahu. Berbeza pula dengan waniat.  Bagi wanita pula, kulit kaki yang kering dan pecah memberikan kesan yang kurang menyenangkan. Merek akan merasa malu untuk berjalan dengan kaki yang sebegitu apatah lagi jika mereka duduk bersempuh berjemaah. Pasti aka nada yang menegur atau yang paling tak tahan yang memyindir-yindir.  Kebiasaannya rekahan berlaku di bahagian tumit namun ada juga wanita yang mengalami rekahan di sekeliling kaki. Walaupun masalah ini tidak membahayakan kesihatan namun ia sebenarnya adalah petanda kulit anda terlalu kering. Kekurangan air di dalam badan turut mengakibatkan kulit di bahagian kaki khususnya tumit dan tapak kaki menjadi kering. Pada mulanya, kulit kelihatan berkilat dan bersisik. Jika tidak dirawat dan dijaga dengan betul, bahagian ini mengeras dan akhirnya merekah atau pecah. Inilah proses yang menyebabkan berlakunya tumit pecah. Motif : Berjalan kaki banyak juga penyebab masalah tumit kaki pecah. Betul ke? Selain itu, sudah semestinya rekahan di bahagian ini mencerminkan diri anda yang tidak peka menjaga kecantikan dan kebersihan diri. Penampilan turut terjejas terutama bagi golongan yang gemar menggayakan sandal.


 Dah tahu punca tumit merekah ni,boleh lah kita atasinya dengan petua ini.Ataupun sebelum ianya menjadi teruk,patut kita elakkan..betul tak..

Moga perkongsian ini bermanfaat untuk kita semua, sudah baca, sudah faham, boleh la mulakan langkah pertama untuk menjaga kesihatan tumit kaki kita.

Artikel Terkait

8 comments

selalu jgk jd mcm ni, cepat2 sapu krim cosway...alhamdulillah ok

Good info. Terima kasih (y)

Alhamdulillah..Share jika bermanfaat

Bagus2..mengambil tindakn awal dengan mencegah daripada terus merebak..

Wah.. mudah sungguh petu nih.. boleh cuba ni..

Alhamdulillah..
Yang mudah2 je AM bagi..
Yang susah2 AM sendiri tak buat


EmoticonEmoticon