Jumaat, 21 April 2017

Cara Tukar Bateri Kereta Sendiri

Cara Tukar Bateri Kereta Sendiri

Ramai yang sudah tahu cara tukar bateri kereta sendiri yang hanya mengambil masa yang sekejap sahaja jika semua peralatan mencukupi.

Al-kisahnya pagi ini puan isteri AM nak pergi kerja walaupun hari jumaat. Maklumlah isteri kerja mingikut jadual waktu yang telah dibuat.

Tukar Bateri Kereta Sendiri  Ramai yang sudah tahu cara tukar bateri kereta sendiri yang hanya mengambil masa yang sekejap sahaja jika semua peralatan mencukupi.  Al-kisahnya pagi ini puan isteri AM nak pergi kerja walaupun hari jumaat. Maklumlah isteri kerja mingikut jadual waktu yang telah dibuat.  Macam biasalah rutin AM hari jumaat biasanya menjemput ibu AM di pasar dahulu sebelum menghantar puan isteri ke tempat kerja. Maklum lah suami paling sweet kan.  AM meminta puan isteri start kereta dahulu, kasi panas enjin sambil AM menjemput ibu di pasar pagi.  Sampai sahaja di rumah, isteri maklum kereta tak boleh nak start dah. Dalam kepala dah agak dah mesti bateri kereta dah habis dah nie. Tukar Bateri Kereta Sendiri  Kali terakhir tukar adalah bulan September 2015 lagi. Sekarang dah April 2017. Tidak hairan lah jika bateri dah habis bukan.  AM ambil keputusan untuk hantar isteri dengan motor sahaja. Dah lama tak merempit dengan isteri nie. Dalam nak menghantar isteri, kepala doh pusing memikirkan kedai mana yang buka hari jumaat di Kelantan nie?  Dalam perjalanan pulang ke rumah nak mencuba melalui jalan ke rumah sewa AM dulu, taman uda, pengakalan chepa. Rupanya ada kedai bateri kereta yang buka. Alhamdulillah.  Dengan senang hatinya singgah dan beli bateri kereta sel kering Perodua Viva. Tukar Bateri Kereta Sendiri  Harga bateri jenama Yokohama Gold MF sekarang dah RM180. Kali terakhir AM tukar pada September 2015 dengan harga RM148 sahaja untuk bateri sel basah.   Kebetulan pula semasa AM nak membeli juga ada yang membeli bateri kereta sel basah Perodua Viva pada harga RM170. Hanya setahun lebih sahaja harga bateri boleh naik sehingga RM22.  Malaysia masih aman. Itu kata-kata Perdana Menteri Malaysia. Bukan AM katanya. Harga barang mahal taka pa, janji masih aman.Kiki..  Balik rumah je terus tukar bateri lama dengan yang baharu. Bila AM masukkan bateri baru, sedikit jangal terasa kerana terminal positif (+) berada di sebelah kanan dan bukanya sebelah kiri seperti bateri kereta yang lama. Tukar Bateri Kereta Sendiri  Lama juga terfikirkan kenapa pelik sangat bateri baru ini? Beberapa kalai mencuba akhirnya AM mengalah dan kemaskan kembali bateri baru untuk di hantar kembali kepada kedai.  Sampai je kedai, tauke kedai terus tanya kenapa? AM cakap lah kenapa tak boleh nak masuk terminal pada kereta? Tuan kedai pulak Tanya kereta apa? Am jawap kereta viva.  Sekali tuan kedai cakap memang tak masuk lah.. Bateri kereta kancil atau alza nie. Sekali lagi kami sama-sama ber hahahaha..  Tukar sahaja bateri kereta viva yang betul dan balik ke rumah sambil tersenyum sorang-sorang.  Jom kita tukar bateri kereta Perodua Viva puan isteri AM.Langkah untuk menukar bateri sudah pun di beri pada kota bateri baru. Senang bukan? Tukar Bateri Kereta Sendiri  Buka semua skru dan nat yang ada pada batang besi yang memengang atau menghalang bateri yang berwarna hitam.  Longgarkan nat pada terminal negative (-) dahulu dan longgarkan pula nat pada terminal positif (+) pula.  Angkat bateri lama dan gantikan dengan bateri kereta yang baru. Seperti mana kita longgarkan nat tadi. Untuk ketatkan nat juga perlu untuk mengetatkan nat pada terminal positif (+) dahulu dan terminal negative (-) pula.  Ketatkan semua skru dan nat pada besi berwarna hitam tadi. Boleh lah start kereta untuk menguji bateri dan fungsi kereta.  Mudah bukan untuk menukar bateri kereta lama kepada bateri yang baru. Mungkin ramai yang sudah tahu dan masih ramai juga yang masih ragu-ragu untuk menukar bateri kereta sendiri. Tukar Bateri Kereta Sendiri  Jika kita mampu lakukan sendiri semestinya kita sudah dapat menjimatkan sedikit wang poket kita. Tak mencuba kita tdak tahu.  Semoga perkongsian Tukar Bateri Kereta Sendiri ini dapat membantu sahabat AM untuk mencuba menukar bateri kereta sendiri nanti.


Macam biasalah rutin AM hari jumaat biasanya menjemput ibu AM di pasar dahulu sebelum menghantar puan isteri ke tempat kerja. Maklum lah suami paling sweet kan.

AM meminta puan isteri start kereta dahulu, kasi panas enjin sambil AM menjemput ibu di pasar pagi.

Sampai sahaja di rumah, isteri maklum kereta tak boleh nak start dah. Dalam kepala dah agak dah mesti bateri kereta dah habis dah nie. Cara Tukar Bateri Kereta Sendiri

Kali terakhir tukar adalah bulan September 2015 lagi. Sekarang dah April 2017. Tidak hairan lah jika bateri dah habis bukan.

AM ambil keputusan untuk hantar isteri dengan motor sahaja. Dah lama tak merempit dengan isteri nie. Dalam nak menghantar isteri, kepala dah pusing memikirkan kedai mana yang buka hari jumaat di Kelantan nie?

Dalam perjalanan pulang ke rumah nak mencuba melalui jalan ke rumah sewa AM dulu, di Taman Uda, Pengakalan Chepa. Rupanya ada kedai bateri kereta yang buka. Alhamdulillah.

Dengan senang hatinya singgah dan beli bateri kereta sel kering Perodua Viva. Cara Tukar Bateri Kereta Sendiri

Harga bateri jenama Yokohama Gold MF sekarang dah RM180. Kali terakhir AM tukar pada September 2015 dengan harga RM148 sahaja untuk bateri sel basah.

Tukar Bateri Kereta Sendiri  Ramai yang sudah tahu cara tukar bateri kereta sendiri yang hanya mengambil masa yang sekejap sahaja jika semua peralatan mencukupi.  Al-kisahnya pagi ini puan isteri AM nak pergi kerja walaupun hari jumaat. Maklumlah isteri kerja mingikut jadual waktu yang telah dibuat.  Macam biasalah rutin AM hari jumaat biasanya menjemput ibu AM di pasar dahulu sebelum menghantar puan isteri ke tempat kerja. Maklum lah suami paling sweet kan.  AM meminta puan isteri start kereta dahulu, kasi panas enjin sambil AM menjemput ibu di pasar pagi.  Sampai sahaja di rumah, isteri maklum kereta tak boleh nak start dah. Dalam kepala dah agak dah mesti bateri kereta dah habis dah nie. Tukar Bateri Kereta Sendiri  Kali terakhir tukar adalah bulan September 2015 lagi. Sekarang dah April 2017. Tidak hairan lah jika bateri dah habis bukan.  AM ambil keputusan untuk hantar isteri dengan motor sahaja. Dah lama tak merempit dengan isteri nie. Dalam nak menghantar isteri, kepala doh pusing memikirkan kedai mana yang buka hari jumaat di Kelantan nie?  Dalam perjalanan pulang ke rumah nak mencuba melalui jalan ke rumah sewa AM dulu, taman uda, pengakalan chepa. Rupanya ada kedai bateri kereta yang buka. Alhamdulillah.  Dengan senang hatinya singgah dan beli bateri kereta sel kering Perodua Viva. Tukar Bateri Kereta Sendiri  Harga bateri jenama Yokohama Gold MF sekarang dah RM180. Kali terakhir AM tukar pada September 2015 dengan harga RM148 sahaja untuk bateri sel basah.   Kebetulan pula semasa AM nak membeli juga ada yang membeli bateri kereta sel basah Perodua Viva pada harga RM170. Hanya setahun lebih sahaja harga bateri boleh naik sehingga RM22.  Malaysia masih aman. Itu kata-kata Perdana Menteri Malaysia. Bukan AM katanya. Harga barang mahal taka pa, janji masih aman.Kiki..  Balik rumah je terus tukar bateri lama dengan yang baharu. Bila AM masukkan bateri baru, sedikit jangal terasa kerana terminal positif (+) berada di sebelah kanan dan bukanya sebelah kiri seperti bateri kereta yang lama. Tukar Bateri Kereta Sendiri  Lama juga terfikirkan kenapa pelik sangat bateri baru ini? Beberapa kalai mencuba akhirnya AM mengalah dan kemaskan kembali bateri baru untuk di hantar kembali kepada kedai.  Sampai je kedai, tauke kedai terus tanya kenapa? AM cakap lah kenapa tak boleh nak masuk terminal pada kereta? Tuan kedai pulak Tanya kereta apa? Am jawap kereta viva.  Sekali tuan kedai cakap memang tak masuk lah.. Bateri kereta kancil atau alza nie. Sekali lagi kami sama-sama ber hahahaha..  Tukar sahaja bateri kereta viva yang betul dan balik ke rumah sambil tersenyum sorang-sorang.  Jom kita tukar bateri kereta Perodua Viva puan isteri AM.Langkah untuk menukar bateri sudah pun di beri pada kota bateri baru. Senang bukan? Tukar Bateri Kereta Sendiri  Buka semua skru dan nat yang ada pada batang besi yang memengang atau menghalang bateri yang berwarna hitam.  Longgarkan nat pada terminal negative (-) dahulu dan longgarkan pula nat pada terminal positif (+) pula.  Angkat bateri lama dan gantikan dengan bateri kereta yang baru. Seperti mana kita longgarkan nat tadi. Untuk ketatkan nat juga perlu untuk mengetatkan nat pada terminal positif (+) dahulu dan terminal negative (-) pula.  Ketatkan semua skru dan nat pada besi berwarna hitam tadi. Boleh lah start kereta untuk menguji bateri dan fungsi kereta.  Mudah bukan untuk menukar bateri kereta lama kepada bateri yang baru. Mungkin ramai yang sudah tahu dan masih ramai juga yang masih ragu-ragu untuk menukar bateri kereta sendiri. Tukar Bateri Kereta Sendiri  Jika kita mampu lakukan sendiri semestinya kita sudah dapat menjimatkan sedikit wang poket kita. Tak mencuba kita tdak tahu.  Semoga perkongsian Tukar Bateri Kereta Sendiri ini dapat membantu sahabat AM untuk mencuba menukar bateri kereta sendiri nanti.
Kebetulan pula semasa AM nak membeli juga ada yang membeli bateri kereta sel basah Perodua Viva pada harga RM170. Hanya setahun lebih sahaja harga bateri boleh naik sehingga RM22.

Tukar Bateri Kereta Sendiri  Ramai yang sudah tahu cara tukar bateri kereta sendiri yang hanya mengambil masa yang sekejap sahaja jika semua peralatan mencukupi.  Al-kisahnya pagi ini puan isteri AM nak pergi kerja walaupun hari jumaat. Maklumlah isteri kerja mingikut jadual waktu yang telah dibuat.  Macam biasalah rutin AM hari jumaat biasanya menjemput ibu AM di pasar dahulu sebelum menghantar puan isteri ke tempat kerja. Maklum lah suami paling sweet kan.  AM meminta puan isteri start kereta dahulu, kasi panas enjin sambil AM menjemput ibu di pasar pagi.  Sampai sahaja di rumah, isteri maklum kereta tak boleh nak start dah. Dalam kepala dah agak dah mesti bateri kereta dah habis dah nie. Tukar Bateri Kereta Sendiri  Kali terakhir tukar adalah bulan September 2015 lagi. Sekarang dah April 2017. Tidak hairan lah jika bateri dah habis bukan.  AM ambil keputusan untuk hantar isteri dengan motor sahaja. Dah lama tak merempit dengan isteri nie. Dalam nak menghantar isteri, kepala doh pusing memikirkan kedai mana yang buka hari jumaat di Kelantan nie?  Dalam perjalanan pulang ke rumah nak mencuba melalui jalan ke rumah sewa AM dulu, taman uda, pengakalan chepa. Rupanya ada kedai bateri kereta yang buka. Alhamdulillah.  Dengan senang hatinya singgah dan beli bateri kereta sel kering Perodua Viva. Tukar Bateri Kereta Sendiri  Harga bateri jenama Yokohama Gold MF sekarang dah RM180. Kali terakhir AM tukar pada September 2015 dengan harga RM148 sahaja untuk bateri sel basah.   Kebetulan pula semasa AM nak membeli juga ada yang membeli bateri kereta sel basah Perodua Viva pada harga RM170. Hanya setahun lebih sahaja harga bateri boleh naik sehingga RM22.  Malaysia masih aman. Itu kata-kata Perdana Menteri Malaysia. Bukan AM katanya. Harga barang mahal taka pa, janji masih aman.Kiki..  Balik rumah je terus tukar bateri lama dengan yang baharu. Bila AM masukkan bateri baru, sedikit jangal terasa kerana terminal positif (+) berada di sebelah kanan dan bukanya sebelah kiri seperti bateri kereta yang lama. Tukar Bateri Kereta Sendiri  Lama juga terfikirkan kenapa pelik sangat bateri baru ini? Beberapa kalai mencuba akhirnya AM mengalah dan kemaskan kembali bateri baru untuk di hantar kembali kepada kedai.  Sampai je kedai, tauke kedai terus tanya kenapa? AM cakap lah kenapa tak boleh nak masuk terminal pada kereta? Tuan kedai pulak Tanya kereta apa? Am jawap kereta viva.  Sekali tuan kedai cakap memang tak masuk lah.. Bateri kereta kancil atau alza nie. Sekali lagi kami sama-sama ber hahahaha..  Tukar sahaja bateri kereta viva yang betul dan balik ke rumah sambil tersenyum sorang-sorang.  Jom kita tukar bateri kereta Perodua Viva puan isteri AM.Langkah untuk menukar bateri sudah pun di beri pada kota bateri baru. Senang bukan? Tukar Bateri Kereta Sendiri  Buka semua skru dan nat yang ada pada batang besi yang memengang atau menghalang bateri yang berwarna hitam.  Longgarkan nat pada terminal negative (-) dahulu dan longgarkan pula nat pada terminal positif (+) pula.  Angkat bateri lama dan gantikan dengan bateri kereta yang baru. Seperti mana kita longgarkan nat tadi. Untuk ketatkan nat juga perlu untuk mengetatkan nat pada terminal positif (+) dahulu dan terminal negative (-) pula.  Ketatkan semua skru dan nat pada besi berwarna hitam tadi. Boleh lah start kereta untuk menguji bateri dan fungsi kereta.  Mudah bukan untuk menukar bateri kereta lama kepada bateri yang baru. Mungkin ramai yang sudah tahu dan masih ramai juga yang masih ragu-ragu untuk menukar bateri kereta sendiri. Tukar Bateri Kereta Sendiri  Jika kita mampu lakukan sendiri semestinya kita sudah dapat menjimatkan sedikit wang poket kita. Tak mencuba kita tdak tahu.  Semoga perkongsian Tukar Bateri Kereta Sendiri ini dapat membantu sahabat AM untuk mencuba menukar bateri kereta sendiri nanti.



Malaysia masih aman. Itu kata-kata Perdana Menteri Malaysia. Bukan AM katanya. Harga barang mahal taka pa, janji masih aman.Kiki..

Balik rumah je terus tukar bateri lama dengan yang baharu. Bila AM masukkan bateri baru, sedikit pelik terasa kerana terminal positif (+) berada di sebelah kanan dan bukanya sebelah kiri seperti bateri kereta yang lama. Cara Tukar Bateri Kereta Sendiri

Lama juga terfikirkan kenapa pelik sangat bateri baru ini? Beberapa kali mencuba akhirnya AM mengalah dan kemaskan kembali bateri baru untuk di hantar kembali kepada kedai.

Tukar Bateri Kereta Sendiri  Ramai yang sudah tahu cara tukar bateri kereta sendiri yang hanya mengambil masa yang sekejap sahaja jika semua peralatan mencukupi.  Al-kisahnya pagi ini puan isteri AM nak pergi kerja walaupun hari jumaat. Maklumlah isteri kerja mingikut jadual waktu yang telah dibuat.  Macam biasalah rutin AM hari jumaat biasanya menjemput ibu AM di pasar dahulu sebelum menghantar puan isteri ke tempat kerja. Maklum lah suami paling sweet kan.  AM meminta puan isteri start kereta dahulu, kasi panas enjin sambil AM menjemput ibu di pasar pagi.  Sampai sahaja di rumah, isteri maklum kereta tak boleh nak start dah. Dalam kepala dah agak dah mesti bateri kereta dah habis dah nie. Tukar Bateri Kereta Sendiri  Kali terakhir tukar adalah bulan September 2015 lagi. Sekarang dah April 2017. Tidak hairan lah jika bateri dah habis bukan.  AM ambil keputusan untuk hantar isteri dengan motor sahaja. Dah lama tak merempit dengan isteri nie. Dalam nak menghantar isteri, kepala doh pusing memikirkan kedai mana yang buka hari jumaat di Kelantan nie?  Dalam perjalanan pulang ke rumah nak mencuba melalui jalan ke rumah sewa AM dulu, taman uda, pengakalan chepa. Rupanya ada kedai bateri kereta yang buka. Alhamdulillah.  Dengan senang hatinya singgah dan beli bateri kereta sel kering Perodua Viva. Tukar Bateri Kereta Sendiri  Harga bateri jenama Yokohama Gold MF sekarang dah RM180. Kali terakhir AM tukar pada September 2015 dengan harga RM148 sahaja untuk bateri sel basah.   Kebetulan pula semasa AM nak membeli juga ada yang membeli bateri kereta sel basah Perodua Viva pada harga RM170. Hanya setahun lebih sahaja harga bateri boleh naik sehingga RM22.  Malaysia masih aman. Itu kata-kata Perdana Menteri Malaysia. Bukan AM katanya. Harga barang mahal taka pa, janji masih aman.Kiki..  Balik rumah je terus tukar bateri lama dengan yang baharu. Bila AM masukkan bateri baru, sedikit jangal terasa kerana terminal positif (+) berada di sebelah kanan dan bukanya sebelah kiri seperti bateri kereta yang lama. Tukar Bateri Kereta Sendiri  Lama juga terfikirkan kenapa pelik sangat bateri baru ini? Beberapa kalai mencuba akhirnya AM mengalah dan kemaskan kembali bateri baru untuk di hantar kembali kepada kedai.  Sampai je kedai, tauke kedai terus tanya kenapa? AM cakap lah kenapa tak boleh nak masuk terminal pada kereta? Tuan kedai pulak Tanya kereta apa? Am jawap kereta viva.  Sekali tuan kedai cakap memang tak masuk lah.. Bateri kereta kancil atau alza nie. Sekali lagi kami sama-sama ber hahahaha..  Tukar sahaja bateri kereta viva yang betul dan balik ke rumah sambil tersenyum sorang-sorang.  Jom kita tukar bateri kereta Perodua Viva puan isteri AM.Langkah untuk menukar bateri sudah pun di beri pada kota bateri baru. Senang bukan? Tukar Bateri Kereta Sendiri  Buka semua skru dan nat yang ada pada batang besi yang memengang atau menghalang bateri yang berwarna hitam.  Longgarkan nat pada terminal negative (-) dahulu dan longgarkan pula nat pada terminal positif (+) pula.  Angkat bateri lama dan gantikan dengan bateri kereta yang baru. Seperti mana kita longgarkan nat tadi. Untuk ketatkan nat juga perlu untuk mengetatkan nat pada terminal positif (+) dahulu dan terminal negative (-) pula.  Ketatkan semua skru dan nat pada besi berwarna hitam tadi. Boleh lah start kereta untuk menguji bateri dan fungsi kereta.  Mudah bukan untuk menukar bateri kereta lama kepada bateri yang baru. Mungkin ramai yang sudah tahu dan masih ramai juga yang masih ragu-ragu untuk menukar bateri kereta sendiri. Tukar Bateri Kereta Sendiri  Jika kita mampu lakukan sendiri semestinya kita sudah dapat menjimatkan sedikit wang poket kita. Tak mencuba kita tdak tahu.  Semoga perkongsian Tukar Bateri Kereta Sendiri ini dapat membantu sahabat AM untuk mencuba menukar bateri kereta sendiri nanti.


Sampai je kedai, tauke kedai terus tanya kenapa? AM cakap lah kenapa tak boleh nak masuk terminal pada kereta? Tuan kedai pulak tanya kereta apa? AM jawap kereta viva.

Sekali tuan kedai cakap memang tak masuk lah.. Bateri kereta kancil atau alza nie. Kami sama-sama ber hahahaha..

Tukar sahaja bateri kereta viva yang betul dan balik ke rumah sambil tersenyum sorang-sorang.

Tukar Bateri Kereta Sendiri  Ramai yang sudah tahu cara tukar bateri kereta sendiri yang hanya mengambil masa yang sekejap sahaja jika semua peralatan mencukupi.  Al-kisahnya pagi ini puan isteri AM nak pergi kerja walaupun hari jumaat. Maklumlah isteri kerja mingikut jadual waktu yang telah dibuat.  Macam biasalah rutin AM hari jumaat biasanya menjemput ibu AM di pasar dahulu sebelum menghantar puan isteri ke tempat kerja. Maklum lah suami paling sweet kan.  AM meminta puan isteri start kereta dahulu, kasi panas enjin sambil AM menjemput ibu di pasar pagi.  Sampai sahaja di rumah, isteri maklum kereta tak boleh nak start dah. Dalam kepala dah agak dah mesti bateri kereta dah habis dah nie. Tukar Bateri Kereta Sendiri  Kali terakhir tukar adalah bulan September 2015 lagi. Sekarang dah April 2017. Tidak hairan lah jika bateri dah habis bukan.  AM ambil keputusan untuk hantar isteri dengan motor sahaja. Dah lama tak merempit dengan isteri nie. Dalam nak menghantar isteri, kepala doh pusing memikirkan kedai mana yang buka hari jumaat di Kelantan nie?  Dalam perjalanan pulang ke rumah nak mencuba melalui jalan ke rumah sewa AM dulu, taman uda, pengakalan chepa. Rupanya ada kedai bateri kereta yang buka. Alhamdulillah.  Dengan senang hatinya singgah dan beli bateri kereta sel kering Perodua Viva. Tukar Bateri Kereta Sendiri  Harga bateri jenama Yokohama Gold MF sekarang dah RM180. Kali terakhir AM tukar pada September 2015 dengan harga RM148 sahaja untuk bateri sel basah.   Kebetulan pula semasa AM nak membeli juga ada yang membeli bateri kereta sel basah Perodua Viva pada harga RM170. Hanya setahun lebih sahaja harga bateri boleh naik sehingga RM22.  Malaysia masih aman. Itu kata-kata Perdana Menteri Malaysia. Bukan AM katanya. Harga barang mahal taka pa, janji masih aman.Kiki..  Balik rumah je terus tukar bateri lama dengan yang baharu. Bila AM masukkan bateri baru, sedikit jangal terasa kerana terminal positif (+) berada di sebelah kanan dan bukanya sebelah kiri seperti bateri kereta yang lama. Tukar Bateri Kereta Sendiri  Lama juga terfikirkan kenapa pelik sangat bateri baru ini? Beberapa kalai mencuba akhirnya AM mengalah dan kemaskan kembali bateri baru untuk di hantar kembali kepada kedai.  Sampai je kedai, tauke kedai terus tanya kenapa? AM cakap lah kenapa tak boleh nak masuk terminal pada kereta? Tuan kedai pulak Tanya kereta apa? Am jawap kereta viva.  Sekali tuan kedai cakap memang tak masuk lah.. Bateri kereta kancil atau alza nie. Sekali lagi kami sama-sama ber hahahaha..  Tukar sahaja bateri kereta viva yang betul dan balik ke rumah sambil tersenyum sorang-sorang.  Jom kita tukar bateri kereta Perodua Viva puan isteri AM.Langkah untuk menukar bateri sudah pun di beri pada kota bateri baru. Senang bukan? Tukar Bateri Kereta Sendiri  Buka semua skru dan nat yang ada pada batang besi yang memengang atau menghalang bateri yang berwarna hitam.  Longgarkan nat pada terminal negative (-) dahulu dan longgarkan pula nat pada terminal positif (+) pula.  Angkat bateri lama dan gantikan dengan bateri kereta yang baru. Seperti mana kita longgarkan nat tadi. Untuk ketatkan nat juga perlu untuk mengetatkan nat pada terminal positif (+) dahulu dan terminal negative (-) pula.  Ketatkan semua skru dan nat pada besi berwarna hitam tadi. Boleh lah start kereta untuk menguji bateri dan fungsi kereta.  Mudah bukan untuk menukar bateri kereta lama kepada bateri yang baru. Mungkin ramai yang sudah tahu dan masih ramai juga yang masih ragu-ragu untuk menukar bateri kereta sendiri. Tukar Bateri Kereta Sendiri  Jika kita mampu lakukan sendiri semestinya kita sudah dapat menjimatkan sedikit wang poket kita. Tak mencuba kita tdak tahu.  Semoga perkongsian Tukar Bateri Kereta Sendiri ini dapat membantu sahabat AM untuk mencuba menukar bateri kereta sendiri nanti.

Jom kita tukar bateri kereta Perodua Viva puan isteri AM.Langkah untuk menukar bateri sudah pun di beri pada kota bateri baru. Senang bukan? Cara Tukar Bateri Kereta Sendiri

Buka semua skru dan nat yang ada pada batang besi yang memengang atau menghalang bateri yang berwarna hitam.

Tukar Bateri Kereta Sendiri  Ramai yang sudah tahu cara tukar bateri kereta sendiri yang hanya mengambil masa yang sekejap sahaja jika semua peralatan mencukupi.  Al-kisahnya pagi ini puan isteri AM nak pergi kerja walaupun hari jumaat. Maklumlah isteri kerja mingikut jadual waktu yang telah dibuat.  Macam biasalah rutin AM hari jumaat biasanya menjemput ibu AM di pasar dahulu sebelum menghantar puan isteri ke tempat kerja. Maklum lah suami paling sweet kan.  AM meminta puan isteri start kereta dahulu, kasi panas enjin sambil AM menjemput ibu di pasar pagi.  Sampai sahaja di rumah, isteri maklum kereta tak boleh nak start dah. Dalam kepala dah agak dah mesti bateri kereta dah habis dah nie. Tukar Bateri Kereta Sendiri  Kali terakhir tukar adalah bulan September 2015 lagi. Sekarang dah April 2017. Tidak hairan lah jika bateri dah habis bukan.  AM ambil keputusan untuk hantar isteri dengan motor sahaja. Dah lama tak merempit dengan isteri nie. Dalam nak menghantar isteri, kepala doh pusing memikirkan kedai mana yang buka hari jumaat di Kelantan nie?  Dalam perjalanan pulang ke rumah nak mencuba melalui jalan ke rumah sewa AM dulu, taman uda, pengakalan chepa. Rupanya ada kedai bateri kereta yang buka. Alhamdulillah.  Dengan senang hatinya singgah dan beli bateri kereta sel kering Perodua Viva. Tukar Bateri Kereta Sendiri  Harga bateri jenama Yokohama Gold MF sekarang dah RM180. Kali terakhir AM tukar pada September 2015 dengan harga RM148 sahaja untuk bateri sel basah.   Kebetulan pula semasa AM nak membeli juga ada yang membeli bateri kereta sel basah Perodua Viva pada harga RM170. Hanya setahun lebih sahaja harga bateri boleh naik sehingga RM22.  Malaysia masih aman. Itu kata-kata Perdana Menteri Malaysia. Bukan AM katanya. Harga barang mahal taka pa, janji masih aman.Kiki..  Balik rumah je terus tukar bateri lama dengan yang baharu. Bila AM masukkan bateri baru, sedikit jangal terasa kerana terminal positif (+) berada di sebelah kanan dan bukanya sebelah kiri seperti bateri kereta yang lama. Tukar Bateri Kereta Sendiri  Lama juga terfikirkan kenapa pelik sangat bateri baru ini? Beberapa kalai mencuba akhirnya AM mengalah dan kemaskan kembali bateri baru untuk di hantar kembali kepada kedai.  Sampai je kedai, tauke kedai terus tanya kenapa? AM cakap lah kenapa tak boleh nak masuk terminal pada kereta? Tuan kedai pulak Tanya kereta apa? Am jawap kereta viva.  Sekali tuan kedai cakap memang tak masuk lah.. Bateri kereta kancil atau alza nie. Sekali lagi kami sama-sama ber hahahaha..  Tukar sahaja bateri kereta viva yang betul dan balik ke rumah sambil tersenyum sorang-sorang.  Jom kita tukar bateri kereta Perodua Viva puan isteri AM.Langkah untuk menukar bateri sudah pun di beri pada kota bateri baru. Senang bukan? Tukar Bateri Kereta Sendiri  Buka semua skru dan nat yang ada pada batang besi yang memengang atau menghalang bateri yang berwarna hitam.  Longgarkan nat pada terminal negative (-) dahulu dan longgarkan pula nat pada terminal positif (+) pula.  Angkat bateri lama dan gantikan dengan bateri kereta yang baru. Seperti mana kita longgarkan nat tadi. Untuk ketatkan nat juga perlu untuk mengetatkan nat pada terminal positif (+) dahulu dan terminal negative (-) pula.  Ketatkan semua skru dan nat pada besi berwarna hitam tadi. Boleh lah start kereta untuk menguji bateri dan fungsi kereta.  Mudah bukan untuk menukar bateri kereta lama kepada bateri yang baru. Mungkin ramai yang sudah tahu dan masih ramai juga yang masih ragu-ragu untuk menukar bateri kereta sendiri. Tukar Bateri Kereta Sendiri  Jika kita mampu lakukan sendiri semestinya kita sudah dapat menjimatkan sedikit wang poket kita. Tak mencuba kita tdak tahu.  Semoga perkongsian Tukar Bateri Kereta Sendiri ini dapat membantu sahabat AM untuk mencuba menukar bateri kereta sendiri nanti.


Longgarkan nat pada terminal negative (-) dahulu dan longgarkan pula nat pada terminal positif (+) pula.

Tukar Bateri Kereta Sendiri  Ramai yang sudah tahu cara tukar bateri kereta sendiri yang hanya mengambil masa yang sekejap sahaja jika semua peralatan mencukupi.  Al-kisahnya pagi ini puan isteri AM nak pergi kerja walaupun hari jumaat. Maklumlah isteri kerja mingikut jadual waktu yang telah dibuat.  Macam biasalah rutin AM hari jumaat biasanya menjemput ibu AM di pasar dahulu sebelum menghantar puan isteri ke tempat kerja. Maklum lah suami paling sweet kan.  AM meminta puan isteri start kereta dahulu, kasi panas enjin sambil AM menjemput ibu di pasar pagi.  Sampai sahaja di rumah, isteri maklum kereta tak boleh nak start dah. Dalam kepala dah agak dah mesti bateri kereta dah habis dah nie. Tukar Bateri Kereta Sendiri  Kali terakhir tukar adalah bulan September 2015 lagi. Sekarang dah April 2017. Tidak hairan lah jika bateri dah habis bukan.  AM ambil keputusan untuk hantar isteri dengan motor sahaja. Dah lama tak merempit dengan isteri nie. Dalam nak menghantar isteri, kepala doh pusing memikirkan kedai mana yang buka hari jumaat di Kelantan nie?  Dalam perjalanan pulang ke rumah nak mencuba melalui jalan ke rumah sewa AM dulu, taman uda, pengakalan chepa. Rupanya ada kedai bateri kereta yang buka. Alhamdulillah.  Dengan senang hatinya singgah dan beli bateri kereta sel kering Perodua Viva. Tukar Bateri Kereta Sendiri  Harga bateri jenama Yokohama Gold MF sekarang dah RM180. Kali terakhir AM tukar pada September 2015 dengan harga RM148 sahaja untuk bateri sel basah.   Kebetulan pula semasa AM nak membeli juga ada yang membeli bateri kereta sel basah Perodua Viva pada harga RM170. Hanya setahun lebih sahaja harga bateri boleh naik sehingga RM22.  Malaysia masih aman. Itu kata-kata Perdana Menteri Malaysia. Bukan AM katanya. Harga barang mahal taka pa, janji masih aman.Kiki..  Balik rumah je terus tukar bateri lama dengan yang baharu. Bila AM masukkan bateri baru, sedikit jangal terasa kerana terminal positif (+) berada di sebelah kanan dan bukanya sebelah kiri seperti bateri kereta yang lama. Tukar Bateri Kereta Sendiri  Lama juga terfikirkan kenapa pelik sangat bateri baru ini? Beberapa kalai mencuba akhirnya AM mengalah dan kemaskan kembali bateri baru untuk di hantar kembali kepada kedai.  Sampai je kedai, tauke kedai terus tanya kenapa? AM cakap lah kenapa tak boleh nak masuk terminal pada kereta? Tuan kedai pulak Tanya kereta apa? Am jawap kereta viva.  Sekali tuan kedai cakap memang tak masuk lah.. Bateri kereta kancil atau alza nie. Sekali lagi kami sama-sama ber hahahaha..  Tukar sahaja bateri kereta viva yang betul dan balik ke rumah sambil tersenyum sorang-sorang.  Jom kita tukar bateri kereta Perodua Viva puan isteri AM.Langkah untuk menukar bateri sudah pun di beri pada kota bateri baru. Senang bukan? Tukar Bateri Kereta Sendiri  Buka semua skru dan nat yang ada pada batang besi yang memengang atau menghalang bateri yang berwarna hitam.  Longgarkan nat pada terminal negative (-) dahulu dan longgarkan pula nat pada terminal positif (+) pula.  Angkat bateri lama dan gantikan dengan bateri kereta yang baru. Seperti mana kita longgarkan nat tadi. Untuk ketatkan nat juga perlu untuk mengetatkan nat pada terminal positif (+) dahulu dan terminal negative (-) pula.  Ketatkan semua skru dan nat pada besi berwarna hitam tadi. Boleh lah start kereta untuk menguji bateri dan fungsi kereta.  Mudah bukan untuk menukar bateri kereta lama kepada bateri yang baru. Mungkin ramai yang sudah tahu dan masih ramai juga yang masih ragu-ragu untuk menukar bateri kereta sendiri. Tukar Bateri Kereta Sendiri  Jika kita mampu lakukan sendiri semestinya kita sudah dapat menjimatkan sedikit wang poket kita. Tak mencuba kita tdak tahu.  Semoga perkongsian Tukar Bateri Kereta Sendiri ini dapat membantu sahabat AM untuk mencuba menukar bateri kereta sendiri nanti.


Angkat bateri lama dan gantikan dengan bateri kereta yang baru. Seperti mana kita longgarkan nat tadi. Untuk ketatkan nat juga perlu untuk mengetatkan nat pada terminal positif (+) dahulu dan terminal negative (-) pula.

Ketatkan semua skru dan nat pada besi berwarna hitam tadi. Boleh lah start kereta untuk menguji bateri dan fungsi kereta.

Tukar Bateri Kereta Sendiri  Ramai yang sudah tahu cara tukar bateri kereta sendiri yang hanya mengambil masa yang sekejap sahaja jika semua peralatan mencukupi.  Al-kisahnya pagi ini puan isteri AM nak pergi kerja walaupun hari jumaat. Maklumlah isteri kerja mingikut jadual waktu yang telah dibuat.  Macam biasalah rutin AM hari jumaat biasanya menjemput ibu AM di pasar dahulu sebelum menghantar puan isteri ke tempat kerja. Maklum lah suami paling sweet kan.  AM meminta puan isteri start kereta dahulu, kasi panas enjin sambil AM menjemput ibu di pasar pagi.  Sampai sahaja di rumah, isteri maklum kereta tak boleh nak start dah. Dalam kepala dah agak dah mesti bateri kereta dah habis dah nie. Tukar Bateri Kereta Sendiri  Kali terakhir tukar adalah bulan September 2015 lagi. Sekarang dah April 2017. Tidak hairan lah jika bateri dah habis bukan.  AM ambil keputusan untuk hantar isteri dengan motor sahaja. Dah lama tak merempit dengan isteri nie. Dalam nak menghantar isteri, kepala doh pusing memikirkan kedai mana yang buka hari jumaat di Kelantan nie?  Dalam perjalanan pulang ke rumah nak mencuba melalui jalan ke rumah sewa AM dulu, taman uda, pengakalan chepa. Rupanya ada kedai bateri kereta yang buka. Alhamdulillah.  Dengan senang hatinya singgah dan beli bateri kereta sel kering Perodua Viva. Tukar Bateri Kereta Sendiri  Harga bateri jenama Yokohama Gold MF sekarang dah RM180. Kali terakhir AM tukar pada September 2015 dengan harga RM148 sahaja untuk bateri sel basah.   Kebetulan pula semasa AM nak membeli juga ada yang membeli bateri kereta sel basah Perodua Viva pada harga RM170. Hanya setahun lebih sahaja harga bateri boleh naik sehingga RM22.  Malaysia masih aman. Itu kata-kata Perdana Menteri Malaysia. Bukan AM katanya. Harga barang mahal taka pa, janji masih aman.Kiki..  Balik rumah je terus tukar bateri lama dengan yang baharu. Bila AM masukkan bateri baru, sedikit jangal terasa kerana terminal positif (+) berada di sebelah kanan dan bukanya sebelah kiri seperti bateri kereta yang lama. Tukar Bateri Kereta Sendiri  Lama juga terfikirkan kenapa pelik sangat bateri baru ini? Beberapa kalai mencuba akhirnya AM mengalah dan kemaskan kembali bateri baru untuk di hantar kembali kepada kedai.  Sampai je kedai, tauke kedai terus tanya kenapa? AM cakap lah kenapa tak boleh nak masuk terminal pada kereta? Tuan kedai pulak Tanya kereta apa? Am jawap kereta viva.  Sekali tuan kedai cakap memang tak masuk lah.. Bateri kereta kancil atau alza nie. Sekali lagi kami sama-sama ber hahahaha..  Tukar sahaja bateri kereta viva yang betul dan balik ke rumah sambil tersenyum sorang-sorang.  Jom kita tukar bateri kereta Perodua Viva puan isteri AM.Langkah untuk menukar bateri sudah pun di beri pada kota bateri baru. Senang bukan? Tukar Bateri Kereta Sendiri  Buka semua skru dan nat yang ada pada batang besi yang memengang atau menghalang bateri yang berwarna hitam.  Longgarkan nat pada terminal negative (-) dahulu dan longgarkan pula nat pada terminal positif (+) pula.  Angkat bateri lama dan gantikan dengan bateri kereta yang baru. Seperti mana kita longgarkan nat tadi. Untuk ketatkan nat juga perlu untuk mengetatkan nat pada terminal positif (+) dahulu dan terminal negative (-) pula.  Ketatkan semua skru dan nat pada besi berwarna hitam tadi. Boleh lah start kereta untuk menguji bateri dan fungsi kereta.  Mudah bukan untuk menukar bateri kereta lama kepada bateri yang baru. Mungkin ramai yang sudah tahu dan masih ramai juga yang masih ragu-ragu untuk menukar bateri kereta sendiri. Tukar Bateri Kereta Sendiri  Jika kita mampu lakukan sendiri semestinya kita sudah dapat menjimatkan sedikit wang poket kita. Tak mencuba kita tdak tahu.  Semoga perkongsian Tukar Bateri Kereta Sendiri ini dapat membantu sahabat AM untuk mencuba menukar bateri kereta sendiri nanti.


Mudah bukan untuk menukar bateri kereta lama kepada bateri yang baru. Mungkin ramai yang sudah tahu dan masih ramai juga yang masih ragu-ragu untuk menukar bateri kereta sendiri. Cara Tukar Bateri Kereta Sendiri

Jika kita mampu lakukan sendiri semestinya kita sudah dapat menjimatkan sedikit wang poket kita. Tak mencuba kita tdak tahu.

Semoga perkongsian Cara Tukar Bateri Kereta Sendiri ini dapat membantu sahabat AM untuk mencuba menukar bateri kereta sendiri nanti.




Artikel Terkait

6 comments

tenpoh hayat bateri biasanya dalam 2 tahun untuk bateri kering..

bateri basah lebih dari dua tahun jika cermat penjagaan..

nasib baik pandai tukar sendiri..tak perlu hantar ke kedai

Semuanya bergantung kepada penjagaan kita sahaja.
terima kasih di atas perkongsian info yang amat berguna..

perkongsian yang baik ni AM...semoga bermanfaat kepada mereka yang lain...

Skearang ni banyak perkhidmatan jual bateri bersama servis tukar bateri

Alhamdulillah..Terima kasih tuan..boleh berkongsi jika ianya bermanfaat kepada semua..

Betul tuan..
Bagaimana jika kereta tiba-tiba tak boleh nak start di rumah atau di mana-mana? Sebaiknya kita belajar cara untuk menukar bateri sendiri untuk memudahkan kerja-kerja kita nanti jika berlaku lagi..


EmoticonEmoticon